Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frallan22
Har ett knepigt fel på min v70-02. Halvljuset vill inte slockna automatiskt när jag stänger av bilen alla gånger. Slocknar inte av var 5:e gång i snitt. När det strular får jag vrida på nyckeln fram och tillbaka innan det slocknar. Kollade med Volvo som sa att halvljuset styrs från CEM (datamodul). Eftersom jag har problem med bakdörrens lås som också styrs från CEM så trodde Volvo att det kan hjälpa att laga låset. Lättare sagt än gjort. Jag började med att lämna in bilen till en Autoelektrisk firma som kopplade bort dörrlåset bak för att se om det blev nån skillnad och det blev det, lyset slocknade alla gånger vi testade ca 30 gånger på några dagar. Promlemet med bakdörren är att när jag låser upp bilen så är fortfarande bakdörren (höger) låst. Motorn och låsknappen går upp och ner men dörren går inte att öppna utifrån. Trycker jag ner låsknappen inifrån och öppnar med innerhandtaget öppnas dörren och sen går det att öppna utifrån tills jag har låst igen. Bytte låskista utan resultat. När Autoelektriska kollade felkoderna så fick vi en från bakdörren fortfarande.

Nån som haft liknande problem?

/Hasse
Volvo-verkstan berättade för mig att höger baklåsrelä sitter längs ner på REM. Testade att byta platser på reläerna utan resultat, köpte ett nytt relä men ingen skillnad. Det enda som hände efter allt testande är att VÄNSTER bakdörr inte låser sig, måste trycka ner knappen manuellt nu.
En annan konstig sak som hände var att under tiden som jag grejade med reläerna så startade kupe'fläkten utan att bilen var igång... ??:-/
Användarvisningsbild
av B4B
Det är helt normalt att kupéfläkten går igång själv.
Den starar efter ca. 50 min. och går i ca. 7 min efter man använt bilen.
En tork funktion för klimatanläggningen.
av erarogm
Hej
Har precis samma problem. Problemet kom efter att jag tog lös batteriet. Symptomen är lika som dina, när jag låst dörrarna och öppnar dom igen så kan jag inte öppna vänster bak utifrån. Ser att knappen reagerar långsammare än de övriga tre dörrarna. Måste öppna dörren inifrån genom att trycka ned knappen och öppna med innerhandtaget.
Dörrarna hade varit problemfria tills dess att jag tog bort batteriet. Någon tror att det kan vara knas med mjukvaran dvs om man betalar Volvo för att uppgradera mjukvaran kanske dörren fungerar igen.
Har du fixat din dörr nu?

Batteriet blir ju aldrig skadligt urladdat i en hy[…]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]