Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skum666
hejsan.

tänkte bara kolla mer er här på forumet som verkar kunna det mesta om volvo v70.
har en Volvo v70 -02 ocean race med cd spelaren HU-603. funderade på att byta ut den mot tex
8 - serien med inbyggd cd växlare. och har dock ingen nytta för kasset spelare i bilen.
min fråga är då. passar 8xx serien i min bil ? funkar det att bara plocka bort den gamla och sätta i en ny eller måste jag skaffa en massa nytt bakom panelen ?

Mvh Magnus
av Fred
Tjena Magnus och välkommen till forumet!

Först och främst...ta det lite lugnt...du kan inte förvänta dig att få svar inom knappt två timmar! Folk sitter inte och bevakar forumet... 8) Speciellt inte nu när det är semestertider!

Till din fråga: Ja, du kan byta till t ex en 803:a! Det har jag gjort i min bil. Dock är det inte bara att ta vilken 803:a som helst, det måste vara en från rätt strukturvecka. Så långt inga konstigheter...men nu kör det ihop sig lite...det är omöjligt att få reda på vilken strukturvecka stereon är ifrån! Inte ens stereoexperterna på Bilia kan svara på detta. Det lönar sig inte ens att prata med det företag i Göteborg som servar alla inbytesstereor som kommer till dem från volvoverkstäderna.

Det som händer om du stoppar i en 803:a från fel vecka är att rattknapparna inte fungerar, displayen kan vara helt svart eller så fungerar inte dimmer funktionen. Dock fungerar alla andra funktioner i stereon.

Jag hade en osannolik tur när jag skaffade min 803:a. Jag köpte den från en skrot på distans men jag pratade med dem innan och förklarade problematiken. De sa att om den inte fungerade som den skulle kunde jag bara skicka tillbaka den. Jag monterade i stereon och eftersom vissa säger att mjukvara behövdes för att få igång rattknappar m.m. var jag helt beredd på att åka till Bilia. Döm om min förvåning när jag startade stereon första gången och ALLT fungerade utan några som helst problem!! :D

Slutligen vill jag tipsa dig om att söka på forumet innan du ställer frågor, det är otroligt mycket som redan besvarats och vi "gamla rävar" kan bli lite irriterade av att samma sak frågas gång på gång.

Lycka till!
/Fred
av skum666
tack så mycket för svaret fred.
ursäkta om jag var lite stressad på ett svar men var så att jag hade en 803 på gång att hämta direkt efter jobbet via en kompis så ville gärna ha ett svar på om det skulle passa. men slutade iallafall med att det ligger en 803 hemma på köksbordet. skall prova och montera den i helgen och hoppas att jag har samma tur som dig. om rattknapparna ej funkar känns som det kvittar. inte speciellt längre att sträcka armen och trycka på stereon =)
enligt kompisen jag skaffa den igenom så sa han att om man får problem med rattknappar eller displayen så var det enkel för volvo att bara fixa till mjukvaran så skulle det funka sen. inte för att det känns så viktigt men.
semestertider.ja för vissa. grr. avis. jobbar denna vecka med sen semester. =(

men tack så mycket för all info.. får hålla tummen att jag har samma tur som dig
av Fred
skum666 skrev:tack så mycket för svaret fred.
ursäkta om jag var lite stressad på ett svar men var så att jag hade en 803 på gång att hämta direkt efter jobbet via en kompis så ville gärna ha ett svar på om det skulle passa. men slutade iallafall med att det ligger en 803 hemma på köksbordet. skall prova och montera den i helgen och hoppas att jag har samma tur som dig. om rattknapparna ej funkar känns som det kvittar. inte speciellt längre att sträcka armen och trycka på stereon =)
enligt kompisen jag skaffa den igenom så sa han att om man får problem med rattknappar eller displayen så var det enkel för volvo att bara fixa till mjukvaran så skulle det funka sen. inte för att det känns så viktigt men.
semestertider.ja för vissa. grr. avis. jobbar denna vecka med sen semester. =(

men tack så mycket för all info.. får hålla tummen att jag har samma tur som dig
Jag håller tummarna för dig att det fungerar!

Om det inte lirar så tvivlar jag på att det fungerar med mjukvara. När jag gjorde min research så var det ingen på Bilia som visste om så var fallet. Problemet är att de inte vet vad de ska ladda i... :roll:

Just det, du vet väl om att du måste skaffa ett externt slutsteg?! 803:an har bara en högtalarutgång, till centern, till resten av högtalarna har den bara lågnivå som måste gå via ett slutsteg.

Mvh
/Fred
av skum666
OJ det har visste jag inte. har ej kollat bakom på 603 än. men men. då får jag ta och leta upp ett slutsteg då. tack för att du sa det annars hade jag stått där i helgen med skägget i brevlådan. =)
av Fred
I min bil satte jag i ett DLS fyra kanals-steg, bytte alla högtalare till DLS och monterade in en center av samma typ (koaxial) som jag satte i bakdörrarna. Det låter otroligt bra och kostade inte mycket mer än att skaffa begagnade originalgrejer från skroten! Kan varmt rekomenderas!!

Den stora fördelen med att inte använda originalsteget är att man får väldigt många fler inställningsmöjligheter. Originalsteget har inte en enda inställning utan man får nöja sig med det ljud som Volvo tycker är bra. Visst, det finns dolda menyer med lite ljudinställningar i stereon men de finns ju där även om man har ett steg med en massa egna inställningar. Volvos premium-högtalare låter enligt uppgift väldigt bra men jag tycker att de är så pass dyra begagnade att nya av samma märke som steget är att föredra.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Mini_ice
Ang mjukvaran så har man tur fugerar det jag köpte en 803a som var tillverkad w2303 biler är tillverkad w2603 Men min passade inte, detta beror på att jag har lilla faceliften som komm 04 så det var precis på gränsen, enligt obekräftade uppgifter passar en stereo som är äldre än bilen alla från 00-03 men dessa är tyvärr inte bekräftade men under denna tid var det bara mindre uppdateringar som gjordes så kanske.. du får byta och lämna in för mjukvara.. Hur löste jag detta med stereo då?? Köpte jag en ny?? Nej då det finns en toppen kundmottagare här i stan så fixade han en utbytesenhet som passade min bil ;) fick tyvärr betala 2500:- extra men har inte ångrat mig kan jag säga!

Ang slutsteg och högtalare, kan jag väl dementera lite med fred ;) då jag har allt orginal, PA-300 och premium sound och det låter riktigt riktigt bra, visst du får inte alla inställningar som du kanske vill ha men är man inte väldigt finkänslig och håller på med stereo ljud osv så räcker det gott och väl, fler fördelar är att du bara borrar ur poppnitarna och sätter dit nya högtalare, inget krångel med att byta ramar osv. Så det är lite enklare..

Vad har du för högtalare i frammdörrarna FRED???
av Fred
Hehe, mini_ice, du och jag hamnar alltid i "Volvo original vs 3:e-parts"-diskussionen!! Vi får nog enas om att vi är oense i frågan! :D Det är dock väldigt bra att saken belyses från olika håll, det är ju det som är ett forums finaste egenskap!

Mitt system ser ut som följer:

HU: 803
Steg: DLS Performance CA41 (4 x 70 Watt)
Framdörrar: DLS Referece R6A (2-vägssystem med lös diskant)
Bakdörrar: DLS Classic 426 (koaxialer)
Center: DLS Classic 426 (koaxial)
iPodadapter: iMiV
(Kommande är troligen en MDS Dynamic DAX-8, aktiv sub.)

Som ni ser är högtalarna valda att vara så lika som möjligt i karaktären. I centern och bakdörrarna sitter likadana koaxialer och i framdörrarna sitter exakt samma element fast de är delade. På så sätt kunde jag montera diskanterna i de små plasttrianglarna som täcker ytterspeglarnas infästning vilket gör att de spelar väldigt rätt mot lyssningsplatsen, mycket bättre än originalmonterade diskanterna som ju spelar rakt in mot instrumentpanelens mittkonsoll. (Dessutom har diskanterna samma färg på plasten som inredningen i min bil så monteringen blev väldigt diskret! :D )

Jag har också plockat ur diskanterna i D-stolparna. Dessa är helt fel i ljudbildssynpunkt! Möjligen kan de fungera för ljud som är riktigt bra surroundmixat...men det är väldigt lite musik som är det, vilket gör att de bara förstör. När man lyssnar på musik vill man normalt sett ha ljudbilden framför sig och lite från ovan (tänk att du står på golvet framför scenen på en konsert) och ett par diskanter bakom dig kommer bara störa den ljudbilden.

Jag tycker att mitt system är väldigt prisvärt!! Det är inte något audiofilsystem men det låter otroligt bra för bara lite mer pengar än att köpa begagnade Volvo premium prylar från skroten! Med en aktiv sub kommer de andra högtalarna också, via slutsteget, kunna ställas in för att spela mindre bas och därigenom lägga mer krut på midbas och mellanregister vilket kommer lyfta systemet ännu mer. Som det är nu har jag ställt in mer bas i bakdörrarna via slutsteget och de dolda menyerna i stereon vilket gör att jag kan balansera bastrycket med fadern. Med en sub kan jag ställa in alla högtalare att spela ut hela registret från subens högsta frekvens upp till de riktigt vassa diskanterna vilket jag tror kommer öka ljudtrycket rejält! :D

Slutligen vill jag säga, med förbihållet att jag aldrig lyssnat, att jag TROR att Volvos premiumhögtalare är ruskigt bra! De ser väldigt välbyggda ut av vad jag sett på bilder och enligt vissa är de utvecklade av Alpine, vilket förpliktigar. Dock måste jag säga att Volvos originalsteg inte är speciellt kul. Möjligen finns det bra kraft i PA300 men ett steg som helt saknar inställningsmöjligheter är för mig helt främmande. Det är som att ha en turbo med fast laddtryck!! 8)

Mvh
/Fred

Okej, men du har inte provat att byta katalysator?[…]

Så var det dax igen.... https://www.di.se/n[…]

@Micce1980 , Brukar jag också göra.. b[…]

MartinS V60 D4 R-Design

@MartinS , Har själv dragit mig från[…]