Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av silvervolvo
Nybliven volvo v70-ägare, 03:a med 140-hästars motorn.

Min fråga är hur mycket "missgång" man ska acceptera när ac:n kyler?

Har provat köra både korta och längre sträckor med och utan ecc:n inkopplad och bilen har ett tydligt, fast diskret, litet "nyp" var 10-15 sek när man låter bilen kyla. Har visat för bilhandlaren, som i sin tur kontaktat volvo, som menar att det är ett "känt" problem, som man får acceptera.

Det är absolut inga känguruhopp utan bara ett litet mjukt effekttapp. Jag är dock frågande till att det ska vara så tydligt att man har en automatisk kylning inkopplad.

Fenomenet är som mest tydligt när man kör på farthållare!

I övrigt går bilen fint och som sagt när man sätter ac-läget på off, eller har gradantalet på ca 22 grader, då går bilen hur jämnt som helst.

En reflektion är att bilen tappar i effekt, på jämn gas i ettan mellan 1200-1800 varv, sen spurtar den på igen. Om det nu har med saken och göra.

Frågande?????
Kan tyvärr inte säga hur vanligt detta är, men jag har själv börjat uppleva det på min bil (lika som din) vid närmare 21000mil. Ett litet effekttapp emellanåt.
Får du reda på nått mer så är all info tacksam.
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, på min bil märks absolut ingenting av vad du beskriver så det är inte "normalt" för då borde ju alla Volvosar ha samma symptom. nej något är galet eller på väg att bli.......trist att dom säger så för att slippa "tänka"...:-)
Det är lite olika från bil till bil om jag förstått rätt o ej blivit helt vilseledd under flera år. På min -01 märks inget under gång, däremot kan jag ana en liten varvtalsändring när bilen står på tomgång och vid tillslag. På en kompis V70 märks det även under färd. Enl verkstaden så är det "normalt" fast kan eventuellt gå att justera till ytterligare med om-schimsning. PÅ alla de olika V70 o Saab 9-5 jag haft som tjänstebil har det o-så varit lite olika i hur tydligt det märktes.

Jag tror dessutom att detta fenomen på Volvos valsade i pressen för ett gäng år sedan.

@StefanV70R , Hade kontaktat Jönköpings[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel