- tis 26 maj 2009, 21:12
Det var då jag var och besiktade bilen som det hände något, jag hade kommit fram till bilprovningen och skulle bara backa bilen lite för att kunna se skylten ovanför porten, då stannade motorn nästan just då jag skulle köra igång, 3 gånger hände det i följd, samma sak då jag körde in bilen i hallen, sen när besiktningsgubben körde inne i hallen så var det nära han fick motorstopp, efter besiktningen så gick bilen ryckigt ett tag, sedan försvann det och den verkar gå som förut ?:-/
Bilen gick normalt och kändes bra att köra till besiktningen, och besiktningen gick bra, 0,00 på alla co värden, 000 i HC värde och 1,00 Lambda, kan väl inte bli bättre.
Tog och tvättade bilen (ej motortvätt, ej med högtryckstvätt) och lät bilen sedan stå några timmar för att torka upp, när jag sen skulle starta den så ville den inte alls starta, startmotorn gick normalt, men efter att startmotorn körts ca 10-15 sek och när jag tryckte ner gaspedalen lite så gick den igång, man tycker ju att en bil borde väl inte bli svårstartad av att man tvättar av bilen utvändigt ??:-/
Det verkade som om motorn inte fick något bränsle, men det är svårt att avgöra, pumpen surrade iallafall.
Har hört om nån backventil i bränslesystemet som kan sluta fungera, det var en bilmek som sa det när han bytte bränslefiltret, jag frågade innan han började skruva om man inte måste tryckutjämna systemet innan man lossar anslutningarna, han sa då att "det är ingen fara, backventilen brukar alltid vara sönder på de här modellerna", så han lossade anslutningen och fick en bränslestråle i ansiktet :-O) , muttrande en massa svordomar tog han fram en bit papper och torkade av sig, just då verkade det som om backventilen fungerade (2006).
Det kan vara felkoder som finns lagrade för det som hände då, så jag ska iväg till verkstan och låta kolla vad som finns lagrat, och åtgärda ev fel, hoppas bara det inte blir nåt dyrt nu.
Tycker den tagit mer bränsle nu senaste tiden än tidigare, förut kunde jag lätt köra den på 0.68 landsväg (E4:an), nu går den på 0.80, vad som orsakar det vet jag inte, men jag har hört att lambdasonden är en förbrukningsvara som bör bytas ut regelbundet, men jag vet inte om det är riktigt.
Batteriet har jag ingen aning om när den är bytt, har haft bilen i drygt 3 år, och batteriet klarade av en kallstart (motorvärmaren fungerade inte då) i -38 utan några somhelst problem, men det var drygt 3 år sedan.
Körde med CTEK laddare i vintras, och batteriet blev lite starkare än utan laddare.