Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Hej.

Jag testade att kolla om bilen har någon felkod lagrad enligt infon i tråden: "visa fel utan felkod läsare"
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=41196

Tändning i läge 2, håll in "Read" knappen, tryck 2 gånger på dimbakljus knappen, bläddra med "Read" knappen

I informationsrutan står det "DTCS IN VEHICLE"
jag undrar om någon vet vad det betyder ?

Inga koder kommer fram i rutan när man går vidare med "Read" knappen.

Jag tänkte först på DSTC, men det finns inte i min bil.

Bilen är en V70N, B5244S, 170 hkr, 2001
Användarvisningsbild
av Funk
Diagnostic Trouble Code... nånting har jag för mig att det betyder...

Hittar den inga så betyder det att inga noder lagrat felkoder..

/Thomas
Användarvisningsbild
av jimDK
jävla bra att du kunde använda det:-)
Texten "DTCS IN VEHICLE" innebär att bilen har lagrat en felkod.
När du bläddra med "Read" knappen kommer du till den modul som har lagrats ett fel.
du kan inte se koden specifikt som finns lagrade, bara att det finns en kod.
du kan se koden med en kodläser: http://sv.bsr.se/products/503050/

här är texten om det inte finns någon kod lagrat:
Bild
Här är texten om det finns en kod i AUM modulen
AUM är ljud-modul (AUdio Module)
Bild
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Först vill jag tacka för mycket bra hjälp.

Nu vet jag att något är fel i min bil, som kanske kan förklara startproblemen, den höga bränsleförbrukningen och ryckig gång ibland, som jag haft i en tid nu.

Var precis ut och kollade, fick följande resultat:
DTCS IN VEHICLE
CEM DTC SET
CCM DTC SET

Det finns alltså lagrade felkoder, men vad är CEM och CCM för något, och vad styr de enheterna ?

Nu kanske det blir något dyrt att reparera ??:-/ , jag som precis servat bilen för 2000 kr och reparerat för 5500 kr (byte bromsslangar fram, byte länkarmar fram + hjulinställning).
Användarvisningsbild
av greeeken
Fömodligen är det inga fel alls.
S60 v70n har alltid felkoder.
Bästa vore om du hade en felkodsläsare.
Bara radera felkoderna o kära vidare.
Är det nått fel så kommer samma felkod upp igen.
Användarvisningsbild
av jimDK
Det är bra att du kan gå vidare med problemet.det kommer att lösa sig.
>>startproblemen, den höga bränsleförbrukningen och ryckig gång ibland
med dessa symptom, så jag tycker också att det kan finnas något fel :-)
CCM = Climate Control Module (fan,blower,compressor etc.)
CEM = Central Electronic Module(felkoder från dette modul kan innebära många olika saker)

Du hittar en lista över moduler här
http://www.ppc-diagnostic.com/codes/
som greeeken också skriver, en felkod läsaren skulle nu vara en bra idé.
för nu vet ni att det finns några felkoder som _kan_ visa sig ha betydelse.
Jag har inte felkoder på min V70N (2004) utan att något är fel.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jag ser att du har en 01:A
Dte jag skulle börja med är att kolla statuset på batteriet.
Du har säkert bytt det en ggn me tanke på att det är 8 år som rullat sen bilen var ny. Men de kan va dags igen.
Ett gammalt batteri kan resultera i många skumma fel som egentligen inte finns.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Det var då jag var och besiktade bilen som det hände något, jag hade kommit fram till bilprovningen och skulle bara backa bilen lite för att kunna se skylten ovanför porten, då stannade motorn nästan just då jag skulle köra igång, 3 gånger hände det i följd, samma sak då jag körde in bilen i hallen, sen när besiktningsgubben körde inne i hallen så var det nära han fick motorstopp, efter besiktningen så gick bilen ryckigt ett tag, sedan försvann det och den verkar gå som förut ?:-/

Bilen gick normalt och kändes bra att köra till besiktningen, och besiktningen gick bra, 0,00 på alla co värden, 000 i HC värde och 1,00 Lambda, kan väl inte bli bättre.

Tog och tvättade bilen (ej motortvätt, ej med högtryckstvätt) och lät bilen sedan stå några timmar för att torka upp, när jag sen skulle starta den så ville den inte alls starta, startmotorn gick normalt, men efter att startmotorn körts ca 10-15 sek och när jag tryckte ner gaspedalen lite så gick den igång, man tycker ju att en bil borde väl inte bli svårstartad av att man tvättar av bilen utvändigt ??:-/

Det verkade som om motorn inte fick något bränsle, men det är svårt att avgöra, pumpen surrade iallafall.

Har hört om nån backventil i bränslesystemet som kan sluta fungera, det var en bilmek som sa det när han bytte bränslefiltret, jag frågade innan han började skruva om man inte måste tryckutjämna systemet innan man lossar anslutningarna, han sa då att "det är ingen fara, backventilen brukar alltid vara sönder på de här modellerna", så han lossade anslutningen och fick en bränslestråle i ansiktet :-O) , muttrande en massa svordomar tog han fram en bit papper och torkade av sig, just då verkade det som om backventilen fungerade (2006).

Det kan vara felkoder som finns lagrade för det som hände då, så jag ska iväg till verkstan och låta kolla vad som finns lagrat, och åtgärda ev fel, hoppas bara det inte blir nåt dyrt nu.

Tycker den tagit mer bränsle nu senaste tiden än tidigare, förut kunde jag lätt köra den på 0.68 landsväg (E4:an), nu går den på 0.80, vad som orsakar det vet jag inte, men jag har hört att lambdasonden är en förbrukningsvara som bör bytas ut regelbundet, men jag vet inte om det är riktigt.

Batteriet har jag ingen aning om när den är bytt, har haft bilen i drygt 3 år, och batteriet klarade av en kallstart (motorvärmaren fungerade inte då) i -38 utan några somhelst problem, men det var drygt 3 år sedan.

Körde med CTEK laddare i vintras, och batteriet blev lite starkare än utan laddare.
Användarvisningsbild
av jimDK
det kan vara något så enkelt som bränsle tryckmätare.
det kommer att bli spännande att se felkoder
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Det kan vara något med bränsletrycket som inte fungerar ibland.
Kan vara så att bränslet rinner tillbaka, eller att den tappar tryck på något sätt.

Nu så har felkoderna kollats upp, och det fanns ett fel i CCM, tempsensor, har haft det felet tidigare, beror på att den lilla fläkten bakom gallret i klimatpanelen stannat, det andra felet i CEM hittades inte, så det vet jag inte något om, men nu är alla fel borta, och senaste kontrollen visade "NO DTCS SET", så än så länge är allt som det ska vara.

Kanske dax att skaffa en egen felkodsläsare, ska börja att spara ihop till en sådan :)

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]