Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jofakuling
Det blev ingen ny växellåda till min V70, det blev en XC90 T6 istället, en -03 som gått 7000 mil (tog V70 som kontantinsats), fint skick, all utrustning och 7-sits (har tre ungar). Verkar välservad och går mjukt o fint. Läste en hel del om modellen och förstår att den inte är den mest populära modellen just nu, dessutom verkar det som om den, precis som många andra Volvo-modeller på 2000-talet, haft mycket problem med framvagn, växellåda och el, hindrade dock inte mig från att slå till. Någon som har några erfarenheter?

En reflektion över allt skit som skrivits om den 4-stegade lådan som sitter i T6an är att jag tvärtom tycker den funkar som en automatlåda skall göra. Bestämda lägen, växlar inte upp så fort man nuddar gasen, har inte svårigheter att bestämma växel i kurvor, reagerar direkt på gas, erfarenhet både från min tidigare V70 med 5-stegad och fr nya V70 med den 6-stegade lådan är att dom växlar mer nervöst och planlöst.
av Lövet
Stora nackdelen med 4-växlade lådan är väl närmast dess påverkan på förbrukningen (få lägen = mycket slir) Körde S80 T6 ett tag och den låg på ungefär 1,6 liter milen utan något större gasande.

Framvagnen på XC90 tar stryk eftersom komponenterna till stor del är samma som S60/V70/S80 men vikten är högre. Är väl egentligen inget jätteallvarligt problem. Man får byta lite grejer med jämna mellanrum bara.

Med tanke på hur impopulär XC90 T6 är så antar jag att du fick ett bra pris? Sådant kan man både tanka och byta framvagnsdelar för ett tag :wink:
av jofakuling
170, men fick 35 för min gamla V70 med trasig låda, så det känns mer som den kostade 135, även om jag hade lagat den gamla för 20-25 o fått kanske 50-60 så hade det blivit samma peng över. Ska ha denna ett tag nu så får man se vilka erfarenheter man kan få. Måste säga att den är förbannat skön o köra även om det känns i plånboken när man gasar.
av Lövet
Det är kul att tanka! 8)

(Min drar runt 1,35 liter milen. Ingen sparbössa det heller)
Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]

Fick tummen ur och bytte säkring på mit[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge de[…]

Om del inte startar med en förgasare full med[…]