- fre 06 mar 2009, 21:10
#267274
Obeskrivlig känsla att köra en 2,4D automatare på 0.52 (och samtidigt hålla trafikrytmen vid övervägande blandad körning) - har t.om blivit en tävling med frugan om vem som kör snålast (utan att bilda köer :lol: )
Tricket med D5 (alla dieslar i V70:n heter D5xxxx) motorn verkar vara att helt undvika höga varv (alltid under 1700-2000 rpm), dvs då turbon börjar dammsuga tanken. Å andra sidan vill ju man alltid trycka till på gasen och känna det sköna vridet i dieseln - svår avvägning måste jag säga :twisted: . Sedan kanske det finns andra aspekter, koksar t.ex turbon igen om man inte blåser ut den ordentligt?
Hur ligger ni andra till på förbrukarfronten?
Tricket med D5 (alla dieslar i V70:n heter D5xxxx) motorn verkar vara att helt undvika höga varv (alltid under 1700-2000 rpm), dvs då turbon börjar dammsuga tanken. Å andra sidan vill ju man alltid trycka till på gasen och känna det sköna vridet i dieseln - svår avvägning måste jag säga :twisted: . Sedan kanske det finns andra aspekter, koksar t.ex turbon igen om man inte blåser ut den ordentligt?
Hur ligger ni andra till på förbrukarfronten?