Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Ok... Gjorde en otäck upptäkt i helgen när jag huserade med bilen i svärfarsans garage.

För 9 månader sedan bytte jag topp på bilen (anledningen till detta finns att söka på detta forum). Nu först :oops: upptäckte jag till min fasa, 2000 MIL SENARE att klantskallarna på Bilbolaget (Volvo, Umeå) inte satt dit någon bult genom bussningen i det övre motorfästet!!! :-O) Med andra ord har inte motorn varit fäst i konsolen under staget...

Jag drog genast dit en bult provisoriskt och när jag kom hem till Umeå åkte jag raka vägen till Volvo och påpekade missen. Kundmotagaren såg lite generad ut och sa att de skulle genast kolla upp detta. (Jag har tid för service imorgon)

Så... Vad kan detta innebära??? Har belastningen på övriga motorfästen varit påfrestande vilket gör att de är utmattade??? Kan något annat gått åt h-vete? Vad ska jag be dem göra? (gratis!)

Jag har tyckt att bilen varit lite skakig i högre farter, men trott att det har varit skit i fälgarna eller lite obalans i övrigt...

(Bilen är ju den i signaturen, förstås)
Senast redigerad av 1 Whisky, redigerad totalt 0 gånger.
av zenobia
Nu vet jag inte exakt hur denna ser ut men finns det inte en möjlighet att dom har satt dit en bult/mutter och att det har lossat under dessa 2.000 mil?

Har man använt en gammal mutter där låsningen är paj så är det väl inte ett omöjligt senario? Jag försvarar inte verkstaden (det brukar jag aldrig göra) men ditt bevisläge är ju lite knepigt, minst sagt.

Gör inte bort dig när du åker till verkstaden är väl det jag försöker säga..
:D
Användarvisningsbild
av Whisky
zenobia skrev:Nu vet jag inte exakt hur denna ser ut men finns det inte en möjlighet att dom har satt dit en bult/mutter och att det har lossat under dessa 2.000 mil?

Har man använt en gammal mutter där låsningen är paj så är det väl inte ett omöjligt senario? Jag försvarar inte verkstaden (det brukar jag aldrig göra) men ditt bevisläge är ju lite knepigt, minst sagt.

Gör inte bort dig när du åker till verkstaden är väl det jag försöker säga..
:D
He,he... tackar för omtanken!

Men jag tror inte jag gjorde bort mig. Bulten ska nog inte kunna lossna av sig själv eftersom den är låst. Även om den mot förmodan skulle ha lossnat under tiden så är de ju likförbaskat skyldiga till ett undermåligt jobb.

De betalde för en ny bult samt kollad upp de övriga fästena gratis som kompensation. värde 373:-
De kunde dock inte svara på om detta orsakat någon annan skada, men vi kom överens om att det verkar fungera som det ska så långt och det var bara att höra av mig om det blev några problems.

Däremot tycker jag att bussningen på översta fästet är sliten, men det kan ju knappast belastas dem. Ska posta en bild på den här senare så kanske någon vet om det ska se ut som det gör...
Användarvisningsbild
av Whisky
Hej,

nu har jag tagit bilder av motorfästet. Jag tycker inte det ser helt friskt ut och jag förmodar att det inte ska vara som bilderna visar. Att bussningen är kass kan man ju inte belasta Volvoverkstan för (trots att de glömde bulten som de nu satt dit) men jag bad dem specifikt kolla alla bussningar också men detta har dom då inte anmärkt på... :roll:

Denna bild visar bussningen i vilande läge

Bild

Denna bild visar bussningen när jag vrider tvärstaget medsols från kameran sett

Bild

Vad säger ni... Är det läge att byta bussning?
Användarvisningsbild
av CarMan
det är ingen fara att köra utan denna bult som du saknat, viseligen får dom övriga fästena ta lite mer belastning, men det tål dom. du kan möjligtvis haft ett större glapp mellan motorbroms & acceleration, samt litet dunkljud isamband med detta.
om du känner på det stora tvärstaget som håller konsollen där din bult saknades så änner du att en är mycket mjukt upphängd, så motorn kan ändå rörasig mycke.

det motorfästet vi diskuterar här slits med tiden & dubehöver inte byta det fören det istortset helt gått av. det går alltså många mil till.

när det väl är dags för byte så är det ett komplett fäste med alu konsollen & kummit.
Användarvisningsbild
av Whisky
CarMan skrev:det är ingen fara att köra utan denna bult som du saknat, viseligen får dom övriga fästena ta lite mer belastning, men det tål dom. du kan möjligtvis haft ett större glapp mellan motorbroms & acceleration, samt litet dunkljud isamband med detta.
om du känner på det stora tvärstaget som håller konsollen där din bult saknades så änner du att en är mycket mjukt upphängd, så motorn kan ändå rörasig mycke.

det motorfästet vi diskuterar här slits med tiden & dubehöver inte byta det fören det istortset helt gått av. det går alltså många mil till.

när det väl är dags för byte så är det ett komplett fäste med alu konsollen & kummit.
Tackar för ett betryggande och sakkunnigt svar, CarMan!

v70 2.4 140hk 2005,32000mil Allt ovan är ori[…]

Ja en får gratulera. Blev slutsumman godtagb[…]

Ingen write-up på detta? Vore ju trevligt at[…]

Baklucka låser ej

Det är vanligt fel att kablarna till baklucka[…]