- tis 03 feb 2009, 19:24
#257720
Finns det någon på forumet som varit med om något liknande. De tekniker på Volvo som jag pratat med har aldrig varit med om något liknande. Volvo vill ha 40 000 kr för att byta båda turboaggregaten. Detta på en bil som är 4 år gammal. Jag är själv inte tekniskt lagd, men undrar om någon kan se någon koppling mellan händelserna.
20061009
Ryckningar vid körning efter en motortvätt i samband med service på Volvo. Motortvätten föreslogs av vår servicetekniker. Volvo tar in bilen igen och man byter alla tändstift.
20070125
Tre månader efter bytet av tändstiften blir bilen helt okörbar på på grund av kraftiga ryckningar. Vi krypkör till Volvo. På Volvo säger man då att alla de nya tändstiften är dåliga och teknikern säger att han aldrig har varit med om något liknande och att det är helt otroligt om hela sändningen med tändstift skulle ha varit felaktig. Man byter alla tändstift igen.
2008
Bilen rycker - framförallt vid långsam uppgasning mellan 110-130 km, men det kan även kännas vid uppgasning runt 70 km. En tekniker konstaterar att tre tändspolar är dåliga varav en är helt sönderbränd. Teknikern säger att han aldrig har varit med om något liknande.
200810
Bilen är återigen inne vid två tillfällen för ryckningar, men problemet går inte att lösa.
200811
Volvo specialtekniker konstaterar att båda turboaggregaten är trasiga och konstaterar även han att han aldrig har varit med om något liknande.
Tre olika servicetekniker på Volvo har alltså vid tre tillfällen konstaterat att man aldrig har varit med om något liknande:
Första gången rörde det fel på samtliga tändstift tre månader efter förra tändstiftsbytet
Andra gången rörde det sönderbrända tändspolar
Tredje gången två trasiga turboaggregat
Kan man hitta någon koppling mellan fel på tändstift, sönderbrända tändspolar och fel på båda turbona som gör att man skulle kunna hävda att Volvo har misslyckats med komponenterna/sammansättningen?
20061009
Ryckningar vid körning efter en motortvätt i samband med service på Volvo. Motortvätten föreslogs av vår servicetekniker. Volvo tar in bilen igen och man byter alla tändstift.
20070125
Tre månader efter bytet av tändstiften blir bilen helt okörbar på på grund av kraftiga ryckningar. Vi krypkör till Volvo. På Volvo säger man då att alla de nya tändstiften är dåliga och teknikern säger att han aldrig har varit med om något liknande och att det är helt otroligt om hela sändningen med tändstift skulle ha varit felaktig. Man byter alla tändstift igen.
2008
Bilen rycker - framförallt vid långsam uppgasning mellan 110-130 km, men det kan även kännas vid uppgasning runt 70 km. En tekniker konstaterar att tre tändspolar är dåliga varav en är helt sönderbränd. Teknikern säger att han aldrig har varit med om något liknande.
200810
Bilen är återigen inne vid två tillfällen för ryckningar, men problemet går inte att lösa.
200811
Volvo specialtekniker konstaterar att båda turboaggregaten är trasiga och konstaterar även han att han aldrig har varit med om något liknande.
Tre olika servicetekniker på Volvo har alltså vid tre tillfällen konstaterat att man aldrig har varit med om något liknande:
Första gången rörde det fel på samtliga tändstift tre månader efter förra tändstiftsbytet
Andra gången rörde det sönderbrända tändspolar
Tredje gången två trasiga turboaggregat
Kan man hitta någon koppling mellan fel på tändstift, sönderbrända tändspolar och fel på båda turbona som gör att man skulle kunna hävda att Volvo har misslyckats med komponenterna/sammansättningen?