Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har tittat runt lite efter olja till att spola min växellåda inom snar framtid. Volvos egna ATF går på 100kr litern och biltema har ett par som kostar max 44 kr litern. En av dem anges ATF delsyntet. Sen finns det en Dexron III. Men hur veta vilken som passar i min låda? Har AW55-50 låda i bilen.
Skit i Biltema & ga & handla oljan fran din narmaste/billigaste SAAB/Opel handlare da bade SAAB & senare Opel har AW lador, bara se till att du far den oljan som heter 3309. Jag har kort ca 2.5K mil med denna oljan & funkar perfekt. Anvand ingen syntet/halv syntet olja i denna ladan. Se ocksa till att du skoljer den med minst 15L om den ar det mindsta missfargad.

stef
tack för svaren! var väl det jag misstänkte med dessa oljor: det är mer känsligt vilken olja man använder. SAAB/OPEL säger du? Ok, ska titta på det, bor ju Vänersborg, granne med Trollhättan: SAABs moderskepp ligger ju där ;)

Sen ska jag verkligen köra igenom lådan med rikligt med olja. Tänkte ska man köra igenom exempelvis 8 liter och sen köra några mil så ventilerna får sköljas igenom? Sen köra igenom 8 till?

Dave
Dave, nar du skoljer ladan sa ha en person inne i bilen som petar ladan igenom alla lagen de forsta 7/8 litrena sa har du skoljt allt som finns men se till att ladan ar varm sa ta bort `the undertray` forst. Om du kor en del sa far du ju borja skolja ladan igen da du blandat allt som finns i den. Aisin Warner sager att Oljan ska vara till 3309 specifikation sen vad man anvander for fabrikat????????????????????? Som jag sa jag har SAAB/GMs olja & allt perfekt & anledningen har i England var att Volvos olja kostade £14 =ca 165/L & jag gav £85 =ca1000/15L sa lite skillnad detta med min rabatt 15% pa Volvo & 25% pa GM.

stef
Prius har helt ratt sa om du kan handla Toyota/Lexus billigare sa ar det samma spec olja men se till att inte anvanda nagot annat an 3309 spec for da gar det som det star i Prius inlagg. Aven Peugeot har denna oljan i nagon av de senare Automat modellerna men jag vet inte vilken/a.

stef

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]