Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvista
ja - som ämnet nämner, har set att mina bromsklossar fram ( original volvo , ca. ett ar gammal , 2500 mil ) börjar gar sönder i kantorna.
har akt in til verkstaden men dom sa att detta bruker ser ut sa, men jag betvivler de, da mina första bromsklossar har kört 7000 mil och har inst sett ut likadan.

vad tänker ni , är detta riskant att köre vidare och skall jag byter eller är det ok ?
kolla pa bilden sa ser ni vad jag mänar:

tack!

[img]//img91.imagesha[img=http:ck.us/img91/8784/bremsbackealtad5.th.jpg][/img]
av S.t.r.a.n.D
Det var lite svårt att se på en så liten bild. Men om det bara är en liten liten bit i kanten av belägget så är det inte så stor fara. Därimot om en större bit lossnar så att belägget trycket snett mot skivan bör du byta.
av Volvista
jag har bilden mycket störra pa datorn, men jag kan inte ladda up den direkt eller ?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tycker det ser ut som den fasade kanten på nya belägg helt enkelt...eller är det på fel ställe, svårt att se...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Kallemalt
Det är en fas på under och översidan på klotsarna så dina ser ut som det skall, bara kör vidare.
Denna fas kan vara för att vatten inte skall ligga kvar eller så är det för att det skall luft skall kyla av skiva och klotsar. :-)-)
av Volvista
vad menar ni med fas ? att bromsklossarna är snett pa sidor ?
( ursäkta min daligt svensk)
de var faktiskt snett när de var nya fran början, men nu ser det ut som om det är sma smulor / biter som spricka bort !
Belägget trycker jämnt mot skivan i mittdelene av klossen, men det är luft melan belägget och skiven ovanpa och undanpa.
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]