Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Tänkte trimma min V70 2.5T till våren, är dock kluven om jag ska köra steg 2 eller steg 3. Skiljer ju en del pengar för de 10Hk mer som steg 3 ger. Hur upplever ni eran 2.5T efter trimning av något av dessa steg??
Är det kanske värt de extra 8000:- o köra steg 3 och få dessa 10hk mer??

Det blir antingen MTE eller Autotech.

Några tips och råd kanske?? :???:
Användarvisningsbild
av hozz
Skillnaden är mellan steg 2 och 3 : 3" Ferrita framrör med race kat (enl Autotech).

Med MTE : Trimsats steg 2 innehåller ECU uppgradering samt en halvsats sportavgassystem i rostfritt efter katalysator.
Trimsats steg 3 innehåller ECU uppgradering samt ett sportavgassystem i rostfritt med främre rör sam racekatalysator,

Tron är som plånboken....ju större desto mer.
Användarvisningsbild
av Honke
hozz skrev:Skillnaden är mellan steg 2 och 3 : 3" Ferrita framrör med race kat (enl Autotech).

Med MTE : Trimsats steg 2 innehåller ECU uppgradering samt en halvsats sportavgassystem i rostfritt efter katalysator.
Trimsats steg 3 innehåller ECU uppgradering samt ett sportavgassystem i rostfritt med främre rör sam racekatalysator,

Tron är som plånboken....ju större desto mer.
Jo vad som skiljer steg 2 o 3 åt vet jag ju. Men om man tittar på effektvinsten mellan steg 2 o 3 i förhållande till prisskillnaden så får man ju betala ca 8000:- för 10hästkrafter om man väljer steg3, därför undrar jag om ni som trimmat era 2,5T med leknande steg om det "räcker" med steg 2, då får jag ju en effektvinst på 40-50Hk för mellan 6-8 tusen eftersom jag har bytat avgassystemet efter katen redan.
Användarvisningsbild
av Funk
JAg kör själv med TME steg 2 på min 2.4T och tycker nog knappast att det är motiverat med den stora prisskillnaden mellan steg 2-3. Det finns förvisso fördelar, framförallt om man skall ta det ett steg till. Har man inte planerat det så räcker det med steg 2.
Fördelen är som sagt snabbare spoolup, och lägre temp i aggregatet samt utrymme för fortsatt trimning. Nackdelarna är (ofta) buller och ibland problem vid besiktningen med avgasvärdena eftersom racekaten svalnar fort, och behöver oftast även lite längre uppvärmning.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lindh_
Jag kör med ATM Steg 3 och är väldigt nöjd med detta.
När jag skulle trimma min bil så hade de tyvärr fått fel downpipe till bilen, så jag åkte med programvara för steg 3 samt "catback" system.

Blev possitivt överasskad och bilen gick kanon, men blev ännu mer nöjd när jag fick på downpipen en vecka senare.
Det blir lite mer ljud av en 3" DP men jag tyckte tyvärr att catback systemet var lite för tyst för min smak, och jag har även planer för att kläma ut lite fler pållar ur bilen framöver, så jag är jäkligt nöjd med att jag valde steg 3.
Viktigt är att jag tycker INTe att det är störande i kupén, och min sambo och vår nyfödda (2månaders) dotter störs inte av det heller. ligger man o "normalkör" så märker man knappt av det enligt min åsikt..

//Lindh
Användarvisningsbild
av Honke
Fan nu gör ni mig ännu mer kluven :wink: , en tycker det räcker med steg 2 o den andra tycker bilen gick bättra med steg 3 :???: Aja jag har ju ett tag på mig o bestämma mig, det är ju bara januarii än.. :wink:
Användarvisningsbild
av Lindh_
Honke skrev:Fan nu gör ni mig ännu mer kluven :wink: , en tycker det räcker med steg 2 o den andra tycker bilen gick bättra med steg 3 :???: Aja jag har ju ett tag på mig o bestämma mig, det är ju bara januarii än.. :wink:

som tidigare sagts i tråden så "räcker" nog steg 2 om du inte vill bygga vidare.
Jag var själva även ute efter lite "mer ljud" än vad steg 2 gav.. så jag är kanon nöjd med steg 3 iallafall, och det är somsagt inte störande i kupén om du är orolig över de.. men alla tycker iofs olika=)

//Lindh
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]