Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har nyligen köpt en V70 2006 med additionpaket. Jag saknar redan knappar i ratten för radion. Läste i någon tråd som jag inte hittar just nu att man kan montera dessa i efterhand. Pratade med reservdelsgubben på en större Volvohandlare och han kände inte till vad man behöver, men det gör säkert någon här.
Räcker det att sätta i knappsatsen (kablaget lär vara framdraget enl. den gamla tråden jag läste) eller måste man även programmera om radion för att den ska fatta att de finns där?
Tips på hur man gör själva knappbytet ?

Mvh
Daniel
Hej Daniel!

Om det behövs mjukvara för att få rattknapparna att fungera det kan jag tyvärr inte svara på, dock tror jag inte att det ska behövas. Någon kunnigare på det området får gärna säga sitt när det gäller den saken.

Det enda du behöver är själva knappsatsen. Bytet är busenkelt oberoende om du har en treekrad eller fyrekrad ratt, dock skiljer det sig lite hur man får loss krockkudden. Här finns en väldigt bra beskrivning hur du går tillväga med krockkudden för både fyr-och treekrade rattar.
Själva dummien för knappsatsen sitter med två torxskruvar som du lätt kommer åt när ratten sitter kvar i bilen. Skruva loss, sätt i knappsatsen, skruva fast, ploppa tillbaka krockkudden så är allt klart rent fysiskt! :D

Tänk på att ALLTID koppla loss minuspolen på batteriet när du ska greja nära krockkuddarna och/eller när någon elektronisk/elektrisk komponent ska skruvas ur! Om du inte gör det riskerar du både att få en massa felkoder, men också att en krockkudde löser ut när du är i närheten av den! :shock: När du är klar ska du sätta i nyckeln och vrida om den till läge II innan minuskopen kopplas in igen. Bli inte förskräckt om det sprakar lite om polen, det är helt normalt, en hel del strömförbrukare är igång i tändläge II så lite gnistor blir det nästan alltid.

Om du har en svart treekrad ratt, så har jag en stereoknappsats över! :D

Mvh
/Fred
Tack så mycket! Tyvärr har jag en 4-ekrad ratt...
Jag måste säga att jag är imponerad av hur mycket information som Volvo gör tillgänglig via sin webplats, såsom länken du gav mig. Kan vara svårt att hitta om man inte vet att det finns, men när man väl gör det finns det ju hur mycket som helst att läsa.

Daniel
DB1 skrev:Tack så mycket! Tyvärr har jag en 4-ekrad ratt...
Jag måste säga att jag är imponerad av hur mycket information som Volvo gör tillgänglig via sin webplats, såsom länken du gav mig. Kan vara svårt att hitta om man inte vet att det finns, men när man väl gör det finns det ju hur mycket som helst att läsa.

Daniel
Vassego! Hör av dig när du vill byta till treekrad! Det kommer säkert, ju mer du kollar här på forumet! :wink: Jag var ganska nöjd med min fyrekrade...men så började jag läsa om den treekrade och så var jag sugen på en träratt för att matcha listerna i bilen.

Jag kan inte annat än att hålla med dig om Volvos information på nätet! Det var en väldigt glad överraskning att hitta monteringsanvisningarna och tillbehörssidan när jag precis skaffat min första Volvo för snart ett år sedan...mycket godis som man blir sugen på! :P

Mvh
/Fred
DB1 skrev:Hej!
Har nyligen köpt en V70 2006 med additionpaket. Jag saknar redan knappar i ratten för radion. Läste i någon tråd som jag inte hittar just nu att man kan montera dessa i efterhand. Pratade med reservdelsgubben på en större Volvohandlare och han kände inte till vad man behöver, men det gör säkert någon här.
Räcker det att sätta i knappsatsen (kablaget lär vara framdraget enl. den gamla tråden jag läste) eller måste man även programmera om radion för att den ska fatta att de finns där?
Tips på hur man gör själva knappbytet ?

Mvh
Daniel
reservdels kille har en 4 cm tjock tillbehörs pärm i pappers form, där kan han se vad du behöver (försöker han andvända VIDA så blir det knepigt för honom)
det finns en fäsdig sats att köpa, den innegåller knappar & en kabel, bara att montera dit, inget annat behövs
#27 skrev:Eller tar du volvos monteringsanvisning.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 568459c578
Se där! Där var ju en ännu bättre monteringsanvisning! Mektipset var ju också väldigt bra!

Jag skulle dock köpa knappsats och kabel på skroten! Garanterat billigare och det finns massor av dem!

Mvh
/Fred

Det enda relativt säkra motorvalet är 5-[…]

Visa din semesterbil(d)

Kul med Wien. Lagom varmt där nu? Blir det e[…]

Det är ecm och cem som tappat synkroniseringe[…]

Har du kollat felkoder? Min D4 VEA -15 har gjort s[…]