- sön 04 jan 2009, 12:41
#247297
Hej
Var på en körning där det var ca 10-15 cm oplogad nysnö och mellan 20-30 minusgrader hela tiden. När jag två dagar senare startar upp bilen i -29 så har bägge bakhjulen låst sig. Jag har inte haft p-bromsen åtdragen. När jag plockar av bakhjulen så sitter det ca 1 kg hårdpackad snö/is i varje fälg samt att bägge oken är helt inpackade i snö och is. Efter att ha hackat bort all is ur fälgarna och så försiktigt som möjligt fått bort den stenhårda snö/isen runt oken så snurrar naven lätt igen.
Är det här en händelse pga taskiga omständigheter (mycket snö som föll) eller är det nått man kan undvika på nått sätt? Är fälgarna känsliga för snö? Jag har plåtfälgar med medföljande S80-hjulsidor.
Mvh
Var på en körning där det var ca 10-15 cm oplogad nysnö och mellan 20-30 minusgrader hela tiden. När jag två dagar senare startar upp bilen i -29 så har bägge bakhjulen låst sig. Jag har inte haft p-bromsen åtdragen. När jag plockar av bakhjulen så sitter det ca 1 kg hårdpackad snö/is i varje fälg samt att bägge oken är helt inpackade i snö och is. Efter att ha hackat bort all is ur fälgarna och så försiktigt som möjligt fått bort den stenhårda snö/isen runt oken så snurrar naven lätt igen.
Är det här en händelse pga taskiga omständigheter (mycket snö som föll) eller är det nått man kan undvika på nått sätt? Är fälgarna känsliga för snö? Jag har plåtfälgar med medföljande S80-hjulsidor.
Mvh
Volvo S80 2,4 170hk, -01
Neo ProLink PODVOLHUV2
3x Bosch big knick xenon-konvert
Söker sidobakrute-rullgardiner
Neo ProLink PODVOLHUV2
3x Bosch big knick xenon-konvert
Söker sidobakrute-rullgardiner