Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Var på en körning där det var ca 10-15 cm oplogad nysnö och mellan 20-30 minusgrader hela tiden. När jag två dagar senare startar upp bilen i -29 så har bägge bakhjulen låst sig. Jag har inte haft p-bromsen åtdragen. När jag plockar av bakhjulen så sitter det ca 1 kg hårdpackad snö/is i varje fälg samt att bägge oken är helt inpackade i snö och is. Efter att ha hackat bort all is ur fälgarna och så försiktigt som möjligt fått bort den stenhårda snö/isen runt oken så snurrar naven lätt igen.

Är det här en händelse pga taskiga omständigheter (mycket snö som föll) eller är det nått man kan undvika på nått sätt? Är fälgarna känsliga för snö? Jag har plåtfälgar med medföljande S80-hjulsidor.

Mvh
Dessa bilar bilar har en viss förmåga att bli fulla med "skit" i bakfälgarna finns ett par plastflärpar att köpa till för att minska detta problem,dessa skruvas enkelt fast på främre "länkarmen" där bak och kostar inte speciellt mycket så det är värt ett försök att montera dessa.
Användarvisningsbild
av isak
hej
vad får man tag på dom? ändrar dom luftströmmar?
isak
av 9070
Någon som har ett art.nr på dessa "flärpar"? Och pris när vi ändå håller på :)

9070
Användarvisningsbild
av isak
hej
här har du nr 31201701 passar v-sida tyvärr fick jag två med samma nr, dessutom finns det 2 sorter den med ett fästhål fick jag. skulle montera dom idag? sket sig förstås! på bärarmen där den skall sitta finns en svetsskruv m8 och ett hål 9mm är tveksam om jag kanske skall ha den andra sorten som har 2 fästhål? volvo verkade inte veta trots att jag beställde eft-regnr (svagt). skulle misstänka att dom där flärparna monteras inte orginal för att hålla ner cv värdet? eftersom svetsskruven finns på bärarmarna. finns säkert någon som kan dementera eller bekräfta på forumet glämde nämna det gäller v70 03 i mitt fall.
isak
Användarvisningsbild
av isak
hej.
det finns 2 typer antagligen har jag nya, då hålet i bärarmen finns framför svetsbulten den med ett hål stämde inte riktigt mot profilen på bärarmen. bärarmarna kan ju vara bytta? var in idag på volvo, (dom bad i alla fall om ursäkt att jag hade fått fel) dom hade inte nya sorten hemma heller? dj..vla besvär det blir för en skitsak.
ISAK
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw