Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DanDiesel
Vad rekommenderar ni för motorolja i min D5:a som gått 20000mil,dags för service,vad ska göras på dom här milen?
Måste fylla på bromsvätska för nivån sjunker av nån anledning,ganska långt imellan gångerna,nån som har nån ide vad som är fel,kopplingscylinder,slav??
Sen så kommer det ett litet skrammelljud på tomgång från växellådssidan när bilen är varm,låter som när man knackar med en hammare på aluminium,det låter inte jättehögt.

Hoppas nån har nått tips.

Mvh
av olson
DanDiesel skrev:Måste fylla på bromsvätska för nivån sjunker av nån anledning,ganska långt imellan gångerna,nån som har nån ide vad som är fel,kopplingscylinder,slav??

Mvh
Kolla var det är blött. Den kommer ju ut någonstans
Användarvisningsbild
av wissel
DanDiesel skrev:Vad rekommenderar ni för motorolja i min D5:a som gått 20000mil,dags för service,vad ska göras på dom här milen?
Måste fylla på bromsvätska för nivån sjunker av nån anledning,ganska långt imellan gångerna,nån som har nån ide vad som är fel,kopplingscylinder,slav??
Sen så kommer det ett litet skrammelljud på tomgång från växellådssidan när bilen är varm,låter som när man knackar med en hammare på aluminium,det låter inte jättehögt.

Hoppas nån har nått tips.

Mvh
Lite mera uppgifter skulle sitta som en smäck, Typ automat/manuell låda, Årsmodell, Om oljan försvinner så är det läckage,hur långt är "mellan gångerna" eller så stjäl grannen den :shock:
Förvinner knackningar när bilen är varm ?
Berätta mera så kommer svaren på löpande band.......
:-)-)
av DanDiesel
Bilen är en -04 med 6-vxl manuell låda.Ljudet kommer & går när bilen är varm,hörs inget när den är kall.
Läckage på bromsvätskan är det ju såklart,men tänkte att nån har varit med om samma sak kanske,vet inte exakt hur långt emellan gångerna det är men det är inte ofta. Kan kolla nästa gång det är dax att fylla på.

Mvh
Användarvisningsbild
av B4B
DanDiesel skrev:Läckage på bromsvätskan är det ju såklart,men tänkte att nån har varit med om samma sak kanske,vet inte exakt hur långt emellan gångerna det är men det är inte ofta. Kan kolla nästa gång det är dax att fylla på.
Om jag förstår dig rätt så har du inte hittat något läckage av bromsvätskan.
Vare sig på broms eller kopplings sidan.
En fråga är då när bytte du bromsbelägg senast?
Slitna belägg = mindre bromsvätska i behållaren!
Har du fyllt på bromsvätska innan du byter beläggen kan du få översvämning i behållaren! :-O)
Nästa fråga blir hur känns bromspedalen vid inbromsning?
av DanDiesel
B4B skrev:
DanDiesel skrev:Läckage på bromsvätskan är det ju såklart,men tänkte att nån har varit med om samma sak kanske,vet inte exakt hur långt emellan gångerna det är men det är inte ofta. Kan kolla nästa gång det är dax att fylla på.
Om jag förstår dig rätt så har du inte hittat något läckage av bromsvätskan.
Vare sig på broms eller kopplings sidan.
En fråga är då när bytte du bromsbelägg senast?
Slitna belägg = mindre bromsvätska i behållaren!
Har du fyllt på bromsvätska innan du byter beläggen kan du få översvämning i behållaren! :-O)
Nästa fråga blir hur känns bromspedalen vid inbromsning?

Så mycket kan inte beläggen slitas så man måste fylla på med jämna mellanrum på detta viset,har aldrig vart med om det på nån av alla bilar man ägt och skruvat med,måste vara nått läck nånstans som inte syns. Bromspedalen känns helt normal vid inbromsning. Nä jag får nog rulla in den i verkstan å hissa upp den och göra en ordentlig avsyning. Kanske är nån kopplingscylinder som tjuvläker. På en A..di S4 jag hade läckte cylindern uppe vid pedalstället.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw