Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av izzuz
Hej, tänkte höra lite om det finns nån som kan tipsa om var min V70 kan läcka vatten, det är en fd. taxi, D5:a -03 som gått 36400mil. Har under hösten fått fylla på vatten var 40-60:e mil för att lampan varnat, så drygt halvlitern har jag fått fylla på per gång. Har vart under och skruvat bort plastkåpan och försökt känna och titta (så gott det går på en hyreshus parkering) men kan fasen inte hitta varifrån det droppar. Man ser ingenting på varken framsida eller baksidan om man kollar ovanfrån. Ser bara att vattnet rinner ut för efter en natt så blir det en pöl under höger framskärm, men känns som om det rinner utmed plastkåpan och droppar ner på backen för bilen står parkerad i nedförslutning. Vet inte om det hör ihop men nån eller ett par gånger har även värmefläkten som sitter under ratten blåst kallluft även om kliman är inställd på 26C och alla andra fläktar blåser varmt, men som sagt bara då och då.

Hoppas på ett hjälpande tips, mvh Linus!
av CoqRouge
Kolla expkärlet för kylsystemet, det kan vara sprickor i den som inte syns när systemet är kallt.
Användarvisningsbild
av gooose
Kolla så att det inte läcker från Vatten röret som går under gren Rör/Turbo inte ovanligt att det läcker från ett en svets skarv från det rör som leder vattnet till oljekylen på oljetråget

lite trixigt att få koll på om du inte hissar upp bilen

//Goose
Användarvisningsbild
av CarMan
bakom plastkåpan på motorns högersida her du vatten pumpen om det är där det läcker?
annars så kan det vara det blanka röret på baksidan av motorn so vibrerat sönder i en skarv (bilar som servats på volvo verksta har gratis fått ett färste monterar på detta rör, men servar man nån annan stans så missar dom det)

försvinner vatten men ej lävker ut så är det ofta själva topplocket (fränst på trimade eller hårt körda bilar som gått långt)
Användarvisningsbild
av Micke_vb
HAr en D5 -04 som efter verkstadsbesök (lagat dieselvärmare) har börjat larma på vattennivån. Sedan i nov jar jag fått fylla på 4-5 ggr totalt kanske 2 liter. Volvo säger att det kan ha blivit någon luftficka i samband med renoveringen, jag tycker att den borde vara borta vid det här laget. Tycker mig se ett mönster när jag har kört värmaren längre stunder att det är då vattnet försvinner, kan det vara läckage i värmaren? Bilen har bara gått 7500 mil så det bör inte vara en topppackning tycker jag.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]