Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beneshi
Hej jag har en volvo v70, för två månader sen lämnade jag bilen för service på 14000 mil hos en Volvo verkstad, sen gick det mindre en månad, motor havererade och kostnade för byta motor 30 000 kr... jag anser att de är ansvariga för skadan.... Men de påstår att de har inget ansvar, och att skadan är oljerester från tidigare service. Men jag tycker att de borde betala för skadan och att de är ansvariga. För att bilen gick felfri innan Volvo eller Bilia gjorde service.. Det låter lite konstig att en motor rasar efter bara 14000 mil. Vad kan man göra i en sån här situation?
av Fred
Tråkig historia, det där...
Om du bor i en kommun med konsumentvägledare är det dit du ska vända dig i första hand. Om inte, kan du vända dig direkt till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Mvh
/Fred
av beneshi
Konsumentvägledare råd till mej var att jag skulle kontakta Motormännena, för att konstatera felet, men de kunde inte hjälpa mej.. kanske man var tvungen riva hela motor för att hitta felet och det blev för dyrt för min sida, så jag har byt hela motorn. Men problemet är att jag känner mej verkligen lurad av Bilia... För att det är något de har missat vid utförande av servicen.
Användarvisningsbild
av CarMan
innan man kan ta ställning till vems fel det är, så måste man veta vad felorsaken är.
har du nån teori på vad som kan ha hänt?
för mig låter allt lite konstigt. i en service byter man bland annat olja, om motorn har saknat olja så har du ju ett uppenbsart fel. men om motorna har haft olja så har jag svårt att tro att vekstan kan ha orsakat skadan (det är ju knapast nån som häller i en näve grus i motorn vid service)
Användarvisningsbild
av CarMan
hur mycke vet du idag?
har det gått hål i blocket eller har du inge olje tryck eller vad EXAKT vet du idag?

hur mycke bakgrunds info har du om bilen? vad har den tidigare haft för problem?
har den nån gång varit trimmad?
har den nån gång körts på "annat" bränsle?

kortsagt vad EXAKT vet du om bilens hisoria & hur havererade motorn?
av beneshi
De på volvo påstog att oljekanalerna har satts igen av gamla oljerester.... När skadan hände, då fick jag felmeddelande att oljetrycket var för lågt, sen var det körd med den motorn... jag har haft bilen jätte länge och har alldrig haft problem med den...
av Fred
Som CarMan skriver måste ju det exakta felet först identifieras. Innan dess kan inte ansvarsfrågan besvaras och därigenom kan inte frågan om vem som ska stå för fiolerna heller besvaras.
av Fred
Har alla serviceintervall följts? Är bilen servad på auktoriserad volvoverkstad varje gång?
Användarvisningsbild
av CarMan
JAg försöker inte vara spydig, men hur menar du?
har bilia hält i gamla olje rester? eller är det dina egna oljerester som satt igen kanalerna?

skule vara väldigt intresant o veta vilken olja bilen gått på & var servicarna där man ska göra rent vevhusventilationen är gjodra (om dom är gjorda)
stanna du bilen omedelbart?

hur skar motor? nöp den i nått lager? vilket lager?
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:JAg försöker inte vara spydig, men hur menar du?
har bilia hält i gamla olje rester? eller är det dina egna oljerester som satt igen kanalerna?

skule vara väldigt intresant o veta vilken olja bilen gått på & var servicarna där man ska göra rent vevhusventilationen är gjodra (om dom är gjorda)
stanna du bilen omedelbart?

hur skar motor? nöp den i nått lager? vilket lager?
Det viktiga här är väll om bilen servats enligt serviceboken o har servats på volvo aukt verkstad?
Är bilen trimmad?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]