Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Någon mer än jag som får upp detta i displayen när man precis har startat och råkat spinna det minsta lilla när man skall åka iväg?
Sedan säger den att DSTC är urkopplat, nollställs när jag startat om bilen och lyckats köra ett par meter utan att spinna.
Enligt service tekniker finns det inget fel på systemet.
Men det känns som om systemet är för känsligt.
Classic V70 -08
Låter kanske som jag e dum när jag frågar men Bilen har inte fått en smäll på något av hjulen tex kört i ett sk potthål eller trottoarkant ??

För systemet är så känsligt att om hjulinställningen står fel och som tex då du slirar med något hjul så när systemet skall träda i kraft för just detta och om då tex ratt läget inte stämmer så kan detta hända

Har själv vart ute för detta problem på ett flertal bilar DSTC lampa lyser och om det funnits felkod så säger den säger orimlig signal på någon givare har felsökt och mätt upp givare o dylikt inget fel konstaterat
Men av en tillfällighet så sade en av bilägarna att han samtidigt som bilen var inne ville ha en hjulinställning utförd Och då konstaterade jag att det var inte mycket som stämde vad det gällde värdena på hjulen så jag gjorde inget mer utan bara detta och bilen blev bra

Ringde efter detta in 3 andra kunder med samma symptom efter hjulinställning på dessa bilar så var saken ur värden lampan förblev borta

Kan väl tillägga att på ingen av bilarna stod ratten snett enl mig och ägarna

//Goose
Hmm kan vara värt att prova.
Har inte kört på något mig veterligen, iofs potthål är hela Sv. vägnätet snart bestående av.
Problemet är mer frekvent när man backar ut bilen från en p-ruta och stannar till mitt i backningen för att släppa fram trafik, tilläggas bör att det nästan enbart händer vintertid och då vid minusgrader ute. Den här veckan 3ggr.
Varierande laddtryck Volvo 940

Axeln som går ner i avgashuset är det j[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]