Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bounty
Hej
Tänkte ta och koppla ut mitt bilbatteri för att ladda (ctek laddare) det medans jag åker bort nu över nyår.
Är det nått jag måste tänka på när jag tar ur respektive sätter dit batteriet sen förutom att man ta bort minuspolen
först o sen pluspolen?
För larmet lär väl inte fungera när batteriet inte e inkopplat?

När jag monterar det, är det nått speciellt man måste tänka på förutom pluspol först o sen minus?
Hur funkar det med larmdosan osv, nått som måste kodas om eller?

Alla tips e välkommna så jag inte står där med näsan i gruset. :D

Fortsatt God Jul & Gått Nytt År på er alla
av Bounty
greeeken skrev:Nej ditt larm kommer inte att fungera.
Å andra sidan så behöver du inte omprogramera dina dosor för den delen heller.
De bara koppla bort ditt batteri
Aaa... ok, bara till att koppla bort det samt att koppla dit det då utan några bekymmer!

Tack för svaret
av Bounty
ratten skrev:cteken klarar väll att ladda batteriet när det sitter kvar i bilen, men du kanske inte har tillgång till ström nära bilen.
Jo jag vet, men e just det du skrev, har ingen ström i närheten då jag bor i lägenhet.

Men förästen, ska man skruva bort pluggarna som sitter på batteriet eller behövs det inte med en ctek laddare?
Ska jag fylla på ev. batterivatten INNAN jag laddar batteriet?

Tack för svaret
Användarvisningsbild
av Funk
Bounty skrev:
ratten skrev:cteken klarar väll att ladda batteriet när det sitter kvar i bilen, men du kanske inte har tillgång till ström nära bilen.
Jo jag vet, men e just det du skrev, har ingen ström i närheten då jag bor i lägenhet.

Men förästen, ska man skruva bort pluggarna som sitter på batteriet eller behövs det inte med en ctek laddare?

Tack för svaret
Man skall alltid fylla på batteriet efter det är fullt laddat.

/Thomas
Användarvisningsbild
av MoteX740
Funk skrev:
Bounty skrev:

Tack för svaret
Man skall alltid fylla på batteriet efter det är fullt laddat.

/Thomas
Du ska väll endå fylla det innan du laddar det eftersom du fyller med Destilerat vatten ? fyller du efter måste du ju ladda igen när du fyllt, sen bränner du batteriet om du laddar utan vatten !
Användarvisningsbild
av Funk
MoteX740 skrev: Du ska väll endå fylla det innan du laddar det eftersom du fyller med Destilerat vatten ? fyller du efter måste du ju ladda igen när du fyllt, sen bränner du batteriet om du laddar utan vatten !
Man skall fylla på efter man laddat, för att ersätta avdunstat vatten och justera till rätt nivå. Den otroligt lilla sänkningen av laddgraden som uppstår av tillsatt vatten kan man bortse ifrån. Har du så låg nivå att plattorna syns redan innan du laddar har du redan (åtminstone delvis) förstört batteriet.. Är det trots allt så illa så bör du givetvis fylla på innan för att inte förvärra problemet ytterligare.

Ett batteri som är torrt blir förstört oavsett om det laddas eller ej, och det handlar inte om att "bränna" batteriet..

/Thomas
Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]

Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]