Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OlaBerg
Sträckkörde 40 mil hem från Norge idag och när jag körde knappt 30 mil utav dom upptäcker jag ett ljud som låter väldigt underligt , ska försöka förklara hur det låter och när det hörs..

Jag kör på en väg med Vajerräcken och när det blir tvåfiligt så drar jag mig ut i omkörningsfilen och stampar till och blåser förbi en massa bilar , omkörningsfilen är full med snö och is men det går ju fin fint , tills jag skall köra ut till höger igen , där är det asfalt , när båda högerhjulen är på asfalten och vänsterhjulen befinner sig på snö och isvägen så kommer ett högt skrikande ljud , jag vill säga att det inte är ett mekaniskt ljud utan det låter elektoniskt , typ som ett sumljud "varningsljud" kommer ut helt på asfalt så avtar ljudet och när man sänker farten lite så försvinner det helt..

Andra gången jag upptäcker det så håller jag på att köra om en bil men får möte och får panikbromsa och kasta mig in bakom den igen.. Då kommer ljudet igen..

Bilen har stått i nästan ett år på firma

Backradarn lever sitt eget liv och tjuter när han har lust..

Bilen väldigt snöig och isig när jag körde hem idag..

Någon som har något ide?

Tack på förhand mvh Ola
Användarvisningsbild
av gooose
Ett inte ovanligt problem du har Om jag förstått dig rätt så kommer ljudet efter att du passerat med 1 st hjulpar genom snö/modd strängen det är då detta ljud uppstår?

Om det är de så är förklaringen följande
När hjulen går genom snö/modd så sprutar detta upp på avgassystemets undersida och kyler ner det kraftigt samtidigt som ovansidan är varm det som händer då är att avgassystemet "böjs" uppåt och tar i kardanaxeln med ett högfrekvent skrik ljud som följd av detta hissa upp bilen och kolla på kardanaxels så ser du troligtvis ett ställe som färgen är bort slipad på ungefär under baksätet är det du skall kolla

Service lösning finnes hos Volvo handlare obs olika lösningar på olika AWD bilar men i princip så handlar det om att man sänker avgassystemet ytters lite ner för att undvika kontakt

//Goose
av borstarmicke
Instämmer med föregående talare, amerikanerna kallar det för "rain squeal" i sina forum.
Antingen löser man det som "gooose" skrev lr så skär man bort "resonator"-burken under o svetsar på en bit rör, det är alltså resonatorn som böjs upp och svarvar lite på kardanaxeln. Såg ringen på kardanaxeln på min R när jag besiktade den i oktober...

Finns även en bygel under avgassystemet som inte har nån funktion som är bra att demontera, en del har haft problem med att vägbulor o likn vridit upp bygeln mot avgasröret som i sin tur pressats upp mot kardan, kan bli dyrt... lägg dock nån bricka i mellan efteråt för att värmeskyddet inte skall skramla.

Lite att läsa...

http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=109472
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=108010
http://forums.swedespeed.com/zerothread?id=107780
http://www.v70r.com/forums/index.php?showtopic=801
http://www.v70r.com/forums/index.php?showtopic=786
av OlaBerg
gooose skrev:Ett inte ovanligt problem du har Om jag förstått dig rätt så kommer ljudet efter att du passerat med 1 st hjulpar genom snö/modd strängen det är då detta ljud uppstår?

Om det är de så är förklaringen följande
När hjulen går genom snö/modd så sprutar detta upp på avgassystemets undersida och kyler ner det kraftigt samtidigt som ovansidan är varm det som händer då är att avgassystemet "böjs" uppåt och tar i kardanaxeln med ett högfrekvent skrik ljud som följd av detta hissa upp bilen och kolla på kardanaxels så ser du troligtvis ett ställe som färgen är bort slipad på ungefär under baksätet är det du skall kolla

Service lösning finnes hos Volvo handlare obs olika lösningar på olika AWD bilar men i princip så handlar det om att man sänker avgassystemet ytters lite ner för att undvika kontakt

//Goose
Man blev ju inte medlem på denna sida för intet , tack för svaren Goose och Borstarmicke , det är exakt så som ni förklarar för mig då kommer nästa fråga till er.. Med tankte på att jag har Garanti kvar på hos firman där jag köpte den , Vad skall jag eller vad kan jag kräva av dom för att dom skall rätta till det.. Dom har lösningar på det , då det är en hos en Volvohandel jag köpt bilen.. Skall ändå så dit med backradarn..

Mvh Ola berg
Användarvisningsbild
av sand3rs
OlaBerg skrev:Sträckkörde 40 mil hem från Norge idag och när jag körde knappt 30 mil utav dom upptäcker jag ett ljud som låter väldigt underligt , ska försöka förklara hur det låter och när det hörs..

Jag kör på en väg med Vajerräcken och när det blir tvåfiligt så drar jag mig ut i omkörningsfilen och stampar till och blåser förbi en massa bilar , omkörningsfilen är full med snö och is men det går ju fin fint , tills jag skall köra ut till höger igen , där är det asfalt , när båda högerhjulen är på asfalten och vänsterhjulen befinner sig på snö och isvägen så kommer ett högt skrikande ljud , jag vill säga att det inte är ett mekaniskt ljud utan det låter elektoniskt , typ som ett sumljud "varningsljud" kommer ut helt på asfalt så avtar ljudet och när man sänker farten lite så försvinner det helt..

Andra gången jag upptäcker det så håller jag på att köra om en bil men får möte och får panikbromsa och kasta mig in bakom den igen.. Då kommer ljudet igen..

Bilen har stått i nästan ett år på firma

Backradarn lever sitt eget liv och tjuter när han har lust..

Bilen väldigt snöig och isig när jag körde hem idag..

Någon som har något ide?

Tack på förhand mvh Ola
Kul att du fått svar på din fråga, men, slå gärna en signal i varningssyfte nästa gång du luftar bilen...
av OlaBerg
Kul att du fått svar på din fråga, men, slå gärna en signal i varningssyfte nästa gång du luftar bilen...[/quote]

Håll dig borta från Värmland och Norska Hedmark så skall du nog klara dig ifrån att bli omkörd.. Pensionär eller bilskolelärare?
av Wihren
Nu har de bytt artikel nr: 30793794 Servicesats. Till det kraftiga överpriset: 2006 kr.
Men som vanligt så får man surfa ut i världen. Hittade samma del för 1200 kr inkl frakt. Nu är det bara att hålla tummarna att det inte blir tull på prylen.
För övrigt visste ingen på Volvo vad jag pratade om när jag förklarade felet. Men de ville gärna se, så vi körde in på lyften och mycket riktigt var det skavt på kardan som beskrivits tidigare.

Möjligen kom den grå beläggningen […]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]