Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hej.
jag vet att det funits några trådar där bifuel ägare haft problem med att bilen slår över på bensin, utan anledning.
vilka har fortfarande kvar problemet? & vad är det för bilar/årsmodeller? samt vad har gjorts på bilarna (är mest intresserada av ifall ni har fått ETM:en uppdaterar eller ej)
av krax
Vet ej om "ETM" är uppdaterad, Jag har fått
tidigare serviceprotokoll och kan se:
nerladdning mjukvara styrenhet
Uppgradering av motorstyrenhet
Uppgrad ECM bensin (VO 30677021)

Felsökning:
"Motorn går över till bensindrift under färd"
felkod CEM-6C46 finns,vet ej vad den betyder.

Har för övrigt inte hunnit kolla mer eller lämna till service.
Kommer att göra det efter nyår.

Bilen går ibland ganska länge på gas innan den krånglar, typ halv tank.
Kan även stanna efter 5 min när bilen går på tomgång.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är så att jag hitta ett lite udda fel på en gasbil, o då slog mig tanken att kanske flera har samma fel.
Jag har läst att felra påstår att gas spjällen(ETM) är dåliga på gasbilarna, något jag själv inte lagtmärke till o därför inte tror på.

Jag hävdar som vanligt att en uppdaterad etm av nya sorte inte krånglar.

Den bilen jag håller på med är en 05:a (alltså har den nya spjälle) den har också varit hoss oss o fått mjukvarorna uppdaterade tidigare + några fler åtgärder, trots detta slår den över till bensin, när man komer till korsningar eller rondeller.

Felet jag hitta ligger i Volvos databas (alltså inget fel på bilen) databasen har en bugg, så den trode at min bil hade senaste mjukvaran i ETM, men det hade den inte...

Nu har fabriken förhand rätat till mjukvarorna till denna bil & blen har fungerat felfritt sedan dess.

DEt kan ju vara så att ni som bytt ETM på gasbilar fått felet reparerat då, genom att ni då fått ny mjukvara i det nya ETM:en som var tom & då tog till sig mjukvara.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
CarMan !
Som Bi-Fuel ägare så tackar jag för informationen. Kan alltid vara bra & veta om/när det krånglar till sig med det kära gas systemet.
av krax
Gäller detta enbart det nyare italienska gasspjället eller ka man även uppgradera
det äldre med vita etiketten?
Användarvisningsbild
av CarMan
man kan & bör uppdatera de äldre med vita etiketten
Användarvisningsbild
av CarMan
säger dom att nyaste mjukvaran är i så be dom köra en ETM-test. går det inte köra testen så har du fel mjukvara i spjälet
av strixi
Hej,
Jag funderar stark på att köpa en bifuel V70.vet någon om det är en fördel att köpa en 06,07 eller 08. Är någon utav årsmodellerna mer uppdaterade än någon annan.
Hörde att man inte kan skifta mellan naturgas och biogas, då kan det sätta igen filterna och bilen kan få en ryckig gång ocg hacka sig fram.
känner ni igen detta.

Hälsningar Susanne ?:-/
av Fred
strixi skrev:Hej,
Jag funderar stark på att köpa en bifuel V70.vet någon om det är en fördel att köpa en 06,07 eller 08. Är någon utav årsmodellerna mer uppdaterade än någon annan.
Hörde att man inte kan skifta mellan naturgas och biogas, då kan det sätta igen filterna och bilen kan få en ryckig gång ocg hacka sig fram.
känner ni igen detta.

Hälsningar Susanne ?:-/
Hej Susanne!

Volvo slutade tillverka Bi-Fuel -06 så det finns inga från -07/08. När det gäller skillnaderna på existerande Bi-Fuel så är det egentligen bara utseendet som skiljer. -05 kom det som kallas "Facelift" på V70 och S60 vilket bland annat innebar nya strålkastare/bakljus, ytterbackspeglar och lite annat lull-lull. Rent maskinellt är det inget avgörande som ändrats. Möjligen kan mjukvaror vara mer uppdaterade i nyare bilar men det kostar inte allt för mycket pengar att uppdatera en äldre bil.

En sak man bör kolla efter är om spjällhuset är av den nyare modellen eller inte. Den nya har en gul etikett medan den gamla har vit. Om bilen har en vit etikett så kommer ett byte med största sannolikhet bli nödvändigt framöver.

Att skifta mellan natur- och biogas är inga som helst problem! Ofta är biogasen till och med uppblandad med lite naturgas för att öka energiinnehållet.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
gasen är "ren" fins inga dampasticklar som kan sätta igen filtret
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw