Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tood
Hej

Har missljud från infästning vänster fram. Små "klonk"-ljud som uppkommer vid minsta ojämnhet i vägen. På spiralfjädrarna sitter det en ca 15 cm lång gummihylsa. Skall den sitta överst eller underst på fjädern? Hade samma fenomen vid förra servicen och då nämnde teknikern denna gummihylsa som han brukade limma fast.

Någon som vet vad som gäller och vad gummihylsan har för funktion?
av Tood
Hylsan heter isolator och ingår i ett servicepaket som tydligen är monterat. Har bytt isolatorer med något bättre resultat. Det låter dock fortfarande, måste infästningen bytas? ??:-/
av Tood
Någon i forumet borde ha koll på detta missljud från övre infästningen ??:-/ Vad är de vanligaste felen? Tänkte slippa åka in med den till Volvo och åka på 1000:- i felsökningsavgift..
av Problembil
Tood:Vet inte om det är samma,men jag bytte fjäderbenslagringar på min v70-03 och ljuden försvann,tydligen är det för att dom är tunga fram o framhjulsdrift som detta uppstår på min modell.Inget ovanligt fel enl.Vovlo kännare?
av Tartryffel
Passa på att byta de där gummitallrikarna som fjädern ligger mot när du ändå byter lagringarna. Kostar några hundra och de slits med tiden, med klonkljud som följd.
av Tood
Fjäderbenslagringar, är det svårt att byta och hur lång tid tar det ca om man inte har tummen mitt i handen...?

Det kan inte vara något annat om det låter från övre infästningen?

Hälsningar

//Tood
Användarvisningsbild
av Xioz
du får ta nera fjädrarna & dämparna. sen lossa på lagret som sitter fast ovanpå (motorrummet) sen skruva dit det.. sen byt lite mera gummisaker upptill och nedtill.. sen ska det vara urvägen :)

du kan känna om det är lagret om du har någång som gungar bilen medans du håller ovanpå lagret så känner du om det glappar. Bästa tippset för att se om det är slut.
VOC Service

Byte batteri och uppdatering programvara utfö[…]

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]