Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har hittat ett läckage i min bakaxel.....

Tvättade rent allting i helgen då bakaxeln vart rejält fuktig och har nu hittat vart det läcker.

Under bakaxeln precis framför krängningshämmaren (sett bakifrån) sitter ett litet hål stort som ett knappnålshuvud. runt hålet är det fräst så det är garanterat där "ifrån fabrik".
Det läcker kanske nån tesked/par timmar.

Någon som vet om detta skall vara pluggat eller om det kan vara ett s.k "skvallerhål" :( .

Känns väldigt märkligt varför det finns där????

Hade uppskattat svar då jag gärna vill ha detta åtgärdat!
Jag funderar på nåt sånt, men vad jag kan se så finns det inget "tomrum" mellan, utan det är bara den packboxen som skiljer oljorna.
Bild
Bild
Utrymmet ska nog vara fyllt med haldex-olja. Man ska hålla sig över en balja när man tar loss den står det iaf.
Update!

Bakaxeln är nu nerriven och det är bara att den "ena delen" av pinjong-packboxen är kass. Den är dubbelsidig och om den ena sidan pajar börjar det läcka ur hålet för att man skall kunna upptäcka läckaget innan bakaxeloljan och haldexoljan börjar bli alltför bekanta vänner med varandra=dyyyyyyrt.

"problemet" nu var bara att när det beställdes en ny packbox använde vi det nummer som stod i VADIS och detta nr hade tydligen blivit ersatt, inga problem tänkte vi och beställde enligt det nya nr:et. Bekymret nu blev att när vi jämförde packboxar idag så ser den nya ut som en drivaxeltätning och är både alldeles för smal samt har en större diameter än den trasiga. Jag misstänker/hoppas att någon på centrallagret på Volvo tog en pilsner för mycket på lunchen och hämtade fel packbox och la i "rätt låda" :twisted: ..... Nya beställda express till på måndag. Så det blir intressant hur detta ska sluta!.....

Biltemas 044 pump fungerar kanon på min 745-[…]

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]