Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I förrgår kväll fungerade min bil (V70 2,4T -01) utan några som helst problem, men igår morse när jag skulle åka till jobbet, så gick den HUUUUUR risigt som helst. Den hackar och hostar och vill inte alls vara med i leken.
Eftersom jag är väldigt novis när det kommer till att skruva bilar, så tyckte jag att det är lämpligare att fråga bättre vetande.
Bilen går som sämst på låga varv samt i låga hastigheter. Varningslampan för "fel i avgasreningssystemet" (lilla lampan som ser ut som en motor) tänds och släcks lite då och då.
Vet ej om det är relevant, men bilen är trimmad (Steg 3) hos autotech (chip+sportfilter+monsteravgassystem, inkl. ny kat).
Jag har försökt letat runt lite på nätet, men är fortfarande lika nollställd. Mina gissningar hamnar på följande: skitig/trasig luftmassemätare/lambda, Skitig vevhusventilation, trasig katalysator, alt. trasig/a tändspole/ar.
Jag har försökt att leta efter LMM, men utan resultat, jag vet inte ens vart den sitter. Motorn är en B5244T3.
Högst tacksam för hjälp och råd.

Mvh Michael
av Jwinkler
luftmassmätaren sitter éfter luftburken, du kan inte missa den, sitter ett kontaktstycke mitt på den..
men håll inte på och byt genom att läsa sig till!! läs felkoder, gör en felsökning, annars lämna bort..gå på andras problem genom internet är inget att rekommendera, för de är din plonka som kommer lida..

edit: du kan ju ägna nån sekund på att göra en bättre trådnamn, "motorhaveri" har inget med ditt fel att göra..
av Volvofrisk
det enda som går ut ifrån min luftburk, är ett rör med någon sladd till, men där är allt i plast, luftmassemätaren ska väl vara i metall?
Jag kom inte på något bättre att kalla det, eftersom att jag inte har en blekaste aning om vad felet kan grunda sig i
av Jwinkler
ne den är i plast..men som sagt, byt inte den utan att ha läst felkoder och gjort en felsökning!!!du kan inte se på den heller om den är trasig eller inte så ingen mening att ta isär den..
av Volvofrisk
okej. där ser man. men utifrån det som jag beskrev om bilens problem, tror du att det är skadligt att köra med bilen?
av Jwinkler
nej jag tvivlar på att de är skadligt, men de måste ju fixas nån gång så lika bra att göra det snarast..
Hej och välkommen till forumet Volvofrisk!

Här på forumet så står det i forumsreglerna att en rubrik ska vara så informativ som möjligt. Detta för att underlätta både för de som ser tråden då de enklare förstår vad du frågar och chansen att de går in i tråden och svarar därigenom ökar samt att personer med liknande problem enklare kan söka fram din tråd i framtiden.
Dessa forumsregler finns här och du har accepterat dessa genom att skriva ditt första inlägg på forumet.

Då du är ny på forumet så tänker inte jag lägga någon vidare notis om det här men jag hoppas att du tänker på det i fortsättningen.

Jag ändrade rubriken åt dig så den blev lite mer informativ men då jag inte på långa vägar vet lika mycket som dig om hur bilen beter sig så ser jag gärna att du ändrar den igen om du kommer på någon bättre.

Välkommen återigen.

mvh
Anders
Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?

Detta gäller bara gamla bilar eller?

Visa din semesterbil(d)

Klockan är här nu 07:,00. Sitter i en […]