Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
#232403
Hej
Jag har lite problem med knappen till extraljuset,eller rättare sagt styrningen som sitter under huven.
När säkringen är isatt så har jag konstant ström på stiften?
jag har bara iof bara mätt med intrument, min tanke är att ta styrströmmen till relät till extraljusen eller kan man inte göra så?
bilen en v70n -00
Användarvisningsbild
av Tomas88
#232433
Hur menar du nu?
Du har alltså kopplat in extraljus men de lyser konstant. Har jag förstått dig rätt?
Styrström tar du från de ordinarie helljusen. Ström till dina extraljus tar du från två olika stift på relät.
Användarvisningsbild
av falcon
#232445
Nej jag har inte monterat ngt ännu, kollade bara upp lite på det jag var osäker på.
jag vill kunna slå av extraljusen (är bra att kunna göra det i bland), så min tanke var att låta volvos org knapp styra relät till ex ljusen.
men enl alla trådar som jag har läst här på forumet så ska kontakten sitta bredvid luftburken, och där är det konstant ström när tändningen är på.
Det är väl den kontakten som man kopplar in org kabelstam med relä i?
Användarvisningsbild
av falcon
#232479
12,8volt har jag för mig med tändning på, motor på 14+.
vet inte om ngt är fel men som jag har fattat det så räcker det med att trycka in knappen så ska den vara klar ( blå dioden tänds när man trycker in den).
sedan ska knappen släppa på jord (-) för att relät ska dra, + är konstant?
av Marbas
#232502
Om du köper volvos extraljus-kit som inkluderar knapp, kablage och installationsbeskrivning, så kommer allt att funka. Inte alls svårt att sätta dit. Då behöver du heller inte fundera över hur och när stiften i ett kontaktsstycke har ström eller ej.
Användarvisningsbild
av Micke_vb
#232578
Jag vet inte om jag inte förstod frågan. Frågade inte falcon om kontaktdonet som sitter vid luftburken är styrström till reläet. Jag skulle i alla fall vilja veta det eftersom jag vill använda mig av eget relä som klarar större belastning än volvooriginal och bara köpa originalknapp för att styra detta.
Användarvisningsbild
av falcon
#232581
det är så jag menar, var lite trött i går kväll då jag skrev det så det blev väl lite otydligt.
Användarvisningsbild
av henka35
#232647
Ska försöka fatta mig kort om detta.
- Kontakten vid luftburken styr relät genom jord.
- Du måste följa instruktionen med att bryta strömmen i batteriets minuspol för att sedan när du kopplar tillbaka den så hittar bilen knappen. Styrningen ska då fungera.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

- Reläts styrström och jord kopplar du till kontakten. Dock inte jorden från lamporna. Se kopplingschemat jag har ritat.

Bild

Du behöver inte köpa Volvos extraljussats utan det räcker med ett relä, isolator, två kablar till isolatorn och knappen (strömställare).
Sedan kan du hänga på hur många lampor du vill. Men tänk på att relät måste palla effekten. Ett vanligt 40A fungerar bra på 3 st 100w lampor.

Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av Micke_vb
#232690
henka35 skrev: Du behöver inte köpa Volvos extraljussats utan det räcker med ett relä, isolator, två kablar till isolatorn och knappen (strömställare).
Sedan kan du hänga på hur många lampor du vill. Men tänk på att relät måste palla effekten. Ett vanligt 40A fungerar bra på 3 st 100w lampor.

Mvh Henrik
Isolator...? Vad menar du med det..? En fråga till, behöver man inte koppla in någon batteriplus på Volvos originalsats? Tar de ström till lamporna genom styrströmmen..? verkar skumt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]

"Limp home mode" ?

/quote] ADM finns, det fylldes på för c[…]

Hej! Har en Volvo V60 -15 som har gått 18 […]