Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja!

Det är nämligen såhär att jag har en Volvo s60 2.4tfrån 2001 som jag lämnade in till en verkstad för några veckor sen. De sa då att de skulle byta topplockspackningen. Men idag ringer de och säger att det är massa nnat fel på motorn. Så det är bättre att de byter hela motorn.

Min fråga är därför följande:

Vad kostar en sådan motor till min bil? Och vad uppskattar ni att hela baletten kommer att kosta?
Vart kan jag hitta en begagnad motor till min bil?

Tack på för hand!

MVH
Jeje
Senast redigerad av 1 jeje, redigerad totalt 0 gånger.
av S.t.r.a.n.D
Fråga dem du pratade med så får du ett bra svar säkert.
Om du själv ska köpa en begagnad motor vet jag inte om volvo bara gör jobbet. De vill nog fixa fram motorn själv så att säga. Då är det nog bättre att anlita någon icke-märkes verkstad till ett sånt jobb.
Användarvisningsbild
av Anders E
Om dom fixar fram en motor från JB, då kan dom väl byta den?
Fabriksny motor låter lite svettigt.
av jeje
Hej!

Nej, det är inte volvo som ska fixa detta. Jag har lämnat in den till en annan verkstad. Så jag tänkte att jag kunde köpa motorn själv och låta de fixa den.
av S.t.r.a.n.D
Då är det nog mycket möjligt att de gör det. Men det är ju egentligen onödigt att vi sitter och spekulerar. Bästa är ju att du ringer dem och frågar om de byter en motor som du kommer dit med.
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag pratade faktiskt med svärfar idag om just detta.
Motorn på hans bmw gav upp omkring 03-04 och han hittade då en begagnad motor via http://www.bildelsbasen.se
Denna hade han gett 8000kr för och den hade gått 13000mil.
Bytet hade han gett 4000kr för.

Att byta motor är ju i många fall enklare än att byta topplockspackning då det "bara" är att lyfta ur och i.

Men 4000kr tycker jag iofs är väldigt billigt men en liten humm kanske det ger?

mvh
Anders
av jeje
Tack alla för länkarna, men tyvärr så kommer jag inte in på dem.

Men den motorn som sitter i min bil är iallafall en B5244T3.

Jag undrar om man kan köra in en annan motor från en S60 som inte har samma betäckning utan att behöva uppdatera olika saker?
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]