Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är det någon på detta forum som har modifierat luftburk till en S80 Turbo?..

Hört att man kan fixa och trixa lite saker för att dom ska gå en hel del bättre.

Har modifierat burken själv och lagt i en tratt, och tydligen så ska man även fixa röret som går från Laddluftskylaren till
insugen för där sitter den en "Restriktor" precis efter utloppet på laddluftskylaren.
"Min går redan bättre med enbart tratten i luftburken"

Sedan skulle man tydligen även lägga en backventil till vevhusventilationen så går maskinen lättare...

Någon som har lagt till en backventil? om så är fallet vilken modell? och givetvis vem har bytit slangen?....
Hänger inte med riktigt?
Modiefierat luftburken säger du?
LAgt in ett öppet filter eller hur menar du.
Enbart att modda luftburken hjälper inte.
Du måste mappa bilen till det nya luftflödet som kommer in annars kan den till o med gå sämmre. BAra ljudet som ändras inget annt.
greeeken skrev:Hänger inte med riktigt?
Modiefierat luftburken säger du?
LAgt in ett öppet filter eller hur menar du.
Enbart att modda luftburken hjälper inte.
Du måste mappa bilen till det nya luftflödet som kommer in annars kan den till o med gå sämmre. BAra ljudet som ändras inget annt.

Det som är gjort är att en tratt är monterad precis vid mängdmassemätaren för att maskinen ska få mera luft.
"Bilen blir piggare att modifiera burken, har redan testat det :-)

Sedan vet jag att man ska byta slangen / modifiera röret som går från laddluftskylaren till insuget, det är mindre diameter på röret precis vid laddluftskylaren....

Sedan vet jag med att man ska lägga en backventil som går till vevhusventilationen pga att det blir tryck i den från standard...

Har fått vetat nu hur man ska göra från en välkänd trimfirma i Sthlm som är proffs på just turbo bilar samt volvo.

Bilen är redan flashad med RICA PPC dosa som har mjukvaran som är mappad till dessa modifieringar med tratten + andra röret till insuget.

Moderator du kan låsa tråden....
Jag har ingen bild men ska förklara snabbt hur du ska göra...
En bild ritad i paint nedan!

Bild

Köp en basport på biltema Artnr: 31-498 80mm i diameter Pris: 39,90:-
Sedan köper du Plastsvets "Är för båtsvetsning" Artnr: 36-2444 Pris: 39,90:-

Skruva bort luftmassemätaren från locket till luftburken.

När du tagit bort tratten från röret så kommer det va en liten fläns på den den ska du slipa bort så det blir
helt plant eftersom den sidan limmar du mot locket/massemätar hålet.

Vänd upp och ner på locket och sedan lägger du ner tratten mot hålet där massemätaren är monterad.

Du kommer märka att tratten inte passar som den ska så det är bara börja slipa på tratten så
den passar in mot taket i locket. Jag använde en dremmel maskin och slipstift.

Du kommer även få slipa lite i locket för att ta bort "flänsarna" så du får mera utrymme för tratten.

Du kommer även få slipa lite på tratten som vätter neråt luftfiltret annars kommer du inte kunna
stänga locket när du är klar.

När du slipat allt och fått allt att stämma med mått och höjder m.m så är det bara att börja "Rugga"
upp ytan där du kommer applicera "Plastsvetslimmet" när du slipat av alla ytor torka rent dom med
Thinner eller någon annan förtunning...

Blanda limmet och sedan applicerar du lite lim runt bottenkanten på tratten som ska vara mot
"Luftmasse hålet" tryck fast tratten mot hålet och håll ett tag så det hinner härda lite.
Tar någon minut, när detta är gjort så ska du lägga lim runt hela tratten så det blir tätt
mot locket, du kan även limma från utsidan genom "luftmasse hålet"....

Låt limmer torka minst 4 timmar innan du monterar fast allt i bilen igen sedan låt det torka
20tim till för säkerhet....

Hoppas du förstår vad jag menar med texten och bilden, det blir bättre drag i bilen med denna modifiering
samt så går bilen bättre, Jag gjorde detta innan jag flashade ner RICA PPS mjukvaran i mitt styrdon i bilen...
greeeken

Den var INTE trimmad när jag gjorde luftburken, jag flashade styrsystemet för 2 dagar "Torsdags" sedan körde med modifierad burk sedan i måndags och den gick bättre en vad den gjorde innan jag gjorde ingreppet... Mappen som kom till min PPC dosa beställdes i onsdags och jag fick den i torsdags och då flashade jag bilen med mjukvaran, innan var den helt orginal i mjukvaran...

Varför tror du att den välkända firman i Sthlm gör denna modifikation på luftburk, röret till insuget + backventilen!!!!....
Dom tar 650:- för att enbart göra luftburken...

Inte för att va oförskämd mot dig men jag tycker du inte ska säga att den INTE funkar eftersom du har säkert inte gjort detta själv och då vet du inte vad du pratar om....

Jag både vet och har känt en skillnad efter enbart luftburks modden.... Men som sagt du får faktiskt tro vad du vill i detta, jag vet fakta på saken.
Tja...trattar är ju något som man använt i insugssystem i alla fall över 30 år så varför inte.. På förgasaranläggningar (t.ex Weber) så finns det olika trattar för olika egenskaper så visst kan det finnas en poäng med denna modifieringen. Men några mirakel skall man knappast vänta sig.

Vad det gäller eventuella "restriktorer" på trycksidan i turbosystemet så är det troligen inte den funktionen som är den avsedda utan snarare ett system för att förvandla pulser till jämnt tryck, jag skulle inte pilla med dem...

/Thomas
Trattar ger effekt av olika slag... Både på Weber och Dellorto förgasare.... Mirakel kan man aldrig önska sig men man märker en skillnad.

Om "Restriktorn" är för just det du säger "Funk" vill jag ha osagt men om detta skulle va skadligt på något sätt så skulle inte just firmor som turbotrimmar modifiera denna del till sin kund för att få bilen att gå bättre samt erbjuda denna lösning utan att flasha om styrboxen.

All info jag har fått kommer från 1 av dom firmorna som anses vara seriösast i just trimning på Svenska marknaden, dom som jobbar där lämnar aldrig ut saker som inte funkar just pga rykten som kan förstöra för dom själva... Dom har testat ut detta i bromsbänk att det ger effekt och funkar som det ska.

Även motortekninker på http://www.ricaab.se berättade att detta funkar toppen, han har massa erfarenhet av trimning av motorer och om denna "Restriktor" m.m.

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]