Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!
Det här är min första postning här. Jag har haft ganska många Volvo och har regelbundet ”lurkat” här i forumen sedan lång tid, men alltså inte tillfört så mycket än, men tänkte ändra på det framöver. Nu har jag ett litet bekymmer som jag hoppas kunna få hjälp med.

Till saken:
Jag äger en V70N Classic -08 som jag köpte fabriksny och utrustad som jag ville ha den, dvs. med extra allt :D .
Den bilen är inköpt privat och jag håller nu på att sälja den då jag nu istället ska ha en tjänstebil . Jag har nu istället skaffat en begagnad V70N Bi-Fuel -05 som tjänstebil och den är också relativt välutrustad, men saknar en del lull-lull jag gärna vill ha.
Rent ekonomiskt gör jag en rätt risig affär med försäljningen av Classicen som tappat väldigt mycket i pris och dyr extrautrustning får man inte speciellt mycket för vid försäljning. Jag har därför tänkt att flytta över en del saker från Classic till Bi-Fuel och undrar hur enkelt/lätt/omöjligt det är på en skala och även tips om vem som kan utföra det och vad det kan tänkas kosta.
Det jag vill skifta är dels några enkla grejer som rails i silver-metall, delbart drag mot fast, men också några lite mer knepiga.

Stereon:
I Classic sitter HU-850 Premium Sound och i Bi-Fuel HU-650 high performance. Själva stereoenheten är väl inte så krånglig, men hur är det med högtalare mm. Något speciellt att tänka på, eller ska jag bara flytta centerhögtalaren och låta resten vara. Är det nån skillnad mellan högtalarna i de bägge bilarna?
Classic har parkeringssensor vilket Bi-Fuel inte har och information om det visas i radiodisplayen. Kommer det att fortsätta att fungera om man skiftar stereoenheterna?

Telefon:
Jag har läst här på forumen att det är relativt enkelt att eftermontera telefon, men att kruxet oftast är att det blir dyrt med delar osv. Det är ju inte fallet här, så det är kanske inget större problem. Hur är det med mikrofonen, sitter den inte inbyggd i backspegeln? Jag kan inte skifta backspeglarna eftersom Classic har passgerar-airbag med nyckel och display om det sitter inbyggt i backspegeln. Kan man komplettera med mikrofon, eller sätta den någon annanstans?

RTI:
Har läst om projekt med eftermontering av RTI här, så jag vet att det går. Frågan är hur mycket jobb det blir.

Rattknappar osv. är inget problem om jag lyckas flytta över alla saker, jag skiftar helt enkelt hela rattarna. Classic har trekrad specialratt med aluinlägg (i stort sett samma som R-ratten, fast utan läder i mitten). Kan kanske bli märkligt med en Classic med 4-ekrad ratt, men det får gå, många föredrar trots allt den ratten.

BLIS:
Det verkar heller inte särskilt besvärligt att flytta över, eftersom i princip allting sitter i dörren och plattan under backspegeln. Jag behåller backspeglarna med blinkers på Classic såklart. Bägge bilarna har elektriskt infällbara backspeglar med markbelysnig. Blis har en avstängningsknapp i mittpanelen, så lite inkopplat i systemet är det ju i alla fall. Det kan också visas meddelanden i displayen att systemet arbetar med nedsatt funktion vidi viss väderlek t.ex. Det kan jag leva utan Går det överhuvudtaget att få in Blis i BiFuel trots att bilen tillverkades innan Blis ”uppfanns”?

Rent mekaniskt så borde ju alla grejer passa tycker jag, men hur är det med elektroniken. Går det att enkelt ”programmera om” och läsa in nyare version av systemprogrammet. Fungerar den befintliga databussen eller blir det massa ny kabeldragning? Det är samma färg på inredning (mörkgrå). Classic har helskinn medan BiFuel har Vestborg. Så om paneler behöver skiftas i bagageutrymme för att rymma RTI-DVDn mm. så funkar ju det med.

Vem kan göra detta?
Jag har inte kolla ännu med min egen ”husmek” om detta, en mycket duktig kille på en mekonomenverkstad. Möjligt att han kan fixa detta, men inte riktigt säker på att han är så sugen på att göra det. Jag har inget speciellt förtroende för Volvoverkstan att de skulle kunna göra sådana icke-standard ingrepp, så där vill jag inte ens fråga. Här vet jag att det finns en massa duktigt folk som är våldigt insatta i dessa detaljer och tycker det är kul. Vem kan tänka sig att hjälpa mig med detta? Alla svar och tips emottages tacksamt.

Mvh
/Mats
rent mekaniskt funkar det at skifta mellan dessa bilar (det är heller inge svårt ingrepp, men tidskrävande)
sen så kan det vara skilnader så att enheterna är bakot kmplatibla men ej framåt kompatibla. (detta går ju ta reda på, men kräver ju en del jobb, så räkna inte med att nån vill ta reda på deta gratis (specielt inte om dom inte får utföra arbetet)
micken till telefonen är en lös del, du kan flyta bara den (på din sitter den inte i backspegeln, det är på de äldre)

det kan vara lite kåpor som inte passar om du har telefon & regnsensor, o den andra inte har nått (tror mig minnas att det är 2 olika kåpor för regnsensor, om man har med eller utan telefon, men det är ju småsaker att fixa)

Sen så måste volvo verkstan aldda ett gäng mjukvaror i båda bilarna, tilexempel så måste blen få reda på att RTI har tagist bort (värt at veta är att mjukvaran för tilexempel RTI i den "nya" bilen är ganska dyr.)

det är olika högtalare i bilarna & det är även slutsteg i bilen mer stora sterion (mer kablar, mer mjukvaror = mer jobb o mer pengar)

vem kan göra detta?
ja alla med god gunskap om bilmodellen, eller alla som har monteringsanvisning eller liknande. sen kan alla som har köptsig abonemeng för mjukvarunedladdning även ladda mjukvarorna

Blis går inte att flytta över.
Tack för ett snabbt och välinitierat svar!

Låter hoppfullt att det är görligt i alla fall. Jag är beredd att lägga ner en hel del på detta eftersom jag dels väldigt gärna vill åka omkring med utrustningen (har ju som sagt relativt nyligen köpt detta själv), men också att det är svårt att få något annat än marginellt betalt för detta vid försäljning, så att för mig så är det "billigt" att köpa till den utrustningen för priskillnaden på begagnatmarknaden med tillägg för monteringsarbete s.a.s.

Självklart vill jag betala för arbetet och har inte alls för avsikt att lura någon att göra undersökning gratis och sen inte ge personen uppdraget. Vet inte varför du insinuerar det, tycker inte alls det verkar så när jag läser min egen text. Hur som helst, så vill jag klargöra att jag visst är villig att betala för detta.

Varför jag skrev som jag gjorde om "Volvoverkstan" var att jag personligen har väldigt dåliga erfarenheter av åtminstone en sådan där allting annat än det som är rena standardåtgärder är "omöjligt". Jag kanske ska revidera detta synsättet och tar gärna tips om anläggningar i Stockholmsområdet med personal som är kunniga och villiga, (men kom inte och säg någon som börjar på B och ligger i H...).

Helt klart måste man ju ha tillgång till Volvo diagnostikutrustning och nedladdning av programvaror.
Det jag sett här på forumen är att det finns väldigt duktigt folk som är lite mer av entusiaster och kan kanske åta sig ett sådant uppdrag, även om det inte faller inom ramen för ett standardarbete med artikelnummer i prislistan.

Förstår inte riktigt vad för dyr programvara för RTI som ska in i bilen och som inte följer med själva RTI-enheten, borde ju liksom ingå i den istället "licensmässigt" alltså eller vad man ska säga. Själva nedladdningen och programmeringen är ju en annan sak. Kan man "läsa ut" den programvaran från Classicen och installera i den andra bilen?

Synd på BLIS. Kan inte riktigt förstå varför det inte är möjligt, men klart går det inte så går det inte. Second opinion någon?

/Mats
jag skrev som jag gjore för det är många gånger / dag som man blir uppringd av "kunder" som undrar saker, typ i stil med hur monterar men motorvärmare m.m. (monterings anvisning medföljer när man köper volvos saker)

Att en del mjukvaror är dyra beror på att mycke ligger i bilen o ska låsas upp (mjukvaran i rti enheten är inte alla mjukvara bilen behöver, det är likadant med telefonen)

det man sk köra för att var lite säkrare är att kolla om det är samma reservdel man möper, om man köper en ny över disk til bilen (du får alltså kolla o det är samma telefon til ena o andra bilen)
sen finns altid en risk att den nya reservdelen är bakåt kompatibel, men e framåtkompatibel.

blis går inte att flytta för att det inte finns som tilbehör att eftermontera, o då det inte finns, så finns inte mjukvaran att köpa.
Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]