Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vandenhoogen
Hej, har sökt runt en hel del på forumet men ej hittat någon med samma symtom?
Bilen är en S80 -99 2,9 B6304S3

Igår när jag var ute o körde misstände bilen, tappa helt tändningen i ca 2sek vid ganska kraftig acceleration men sen så kom den tillbaka igen och fungera som vanligt.
Det hände bara vid ett tillfälle, så ja tänkte inte mer på det.

Imorse åkte vi iväg tidigt för en längre tripp, kom till första stoppljuset, när jag motorbromsade mot rödljuset tyckte ja, att motorn gick konstig, sen när ja stod vid rödljuset gick den otroligt ojämt och tomgången ramla ner runt 500rpm, vid gaspådrag händer ingenting, kommer möjligtvis upp till 1000rpm men dog sedan. När man startar den misständer den något fruktansvärt och enda möjligheten att hålla den vid liv är att gasa rejält. Den startar alltså ej om man inte rör gasen.

Om en tändspole/tändstift gett sig så borde väl inte hela motorn bete sig så? Man har ju vart med om andra bilar som går på 3cylindrar osv men då går det ju att köra iaf.

Kan det vara det klassiska gasspjället, som ej är bytt bilen närmar sig 20 000mil. Har vart så nöjd över o ha sluppit problem med det.

Tillägger att "lambda" lampan samt emmisioner service erfordras lyser till och från och har gjort i säkert ett års tid, men varje gång jag tänker laga det så har de slutat. Men imorse så lös lampan. Om det nu skulle ha något med det att göra.

Hoppas på ett snabbt svar.
MVH Andreas
Senast redigerad av 1 vandenhoogen, redigerad totalt 0 gånger.
Ingen som har något tips?

Tänkte att det kunde vara något med att den inte får bensin? tänkte det där biltema bränslefiltret jag satte dit kanske är boven i dramat... hur kan man enkelt se om det kommer bensin fram, det är ca halv tank i så för lite bränsle bör det inte vara.

gasspjällproblem bör det kanske inte vara ändå då de problemen mer resulterar i småryckig och ojämn gång? Och har inte haft några som helst sådanna tendenser tidigare.

Känns lite som bränslerelaterat problem...? !

Ringer Verkstan på måndag och ser vad min mekaniker säger och hoppas ja får en snabb tid. Alltid meckligt att behöva bogsera iväg bilen till en verkstad hade hoppats på att de va något enkelt fel som någon hade erfarenhet av:)

Så om någon vet hur man enkelt kollar så det kommer bensin fram skriv ett litet inlägg:)
Användarvisningsbild
av CarMan
vist kan det vara bränsle relateat, men då gissar jag på att det är MAF:en som räknar fel o på så set ger motorn fel blandning.
jag tycker du ska läsa ut felkoder, då kan vi ringa in felet
Anslöt en slang till nippeln på "bränsleröret" som spridarna utgår ifrån, och när man försöker starta sprutar det rejält med bränsle. Som carman säger, det är väl till att dra bilen till volvo o läsa felkoder. Suck va det är trist med bilar man inte kan göra något med själv utan att behöva läsa felkoder hela tiden. Man skulle haft så man kunde ansluta bilen till sin laptop o grejja med det själv, synd att biltilverkarna inte är lite mer öppna, opensource baserat:) Bara ladda hem uppdateringar via nätet, det skulle väl gå att ta betalt för det också. För folk som tycker det är kul o grejja o vill göra själv...

Tändstiften var blöta, och nu vill den inte starta alls längre.
Hej,

Varför inte göra ett besök hos anrika "Biltema"?
http://www.biltema.se/

"CR-101 OBDII felkodsläsare (15-1385)
För felsökning av moderna fordon och deras elsystem. Komplett med applikationsprogramvara och drivrutin för USB-anslutning till PC. USB-kabel medföljer. 699,00 kr"

Läs ut felkoderna på egen hand!
Om jag har förstått skribenter här så skall Biltemas felkodsläsare fungera på våra Volvo´s.

mvh
Jon-Evert
Ok, det var något nytt hade jag inte hört talas om att biltema sålde något sådant, trodde av tidigare erfarenheter att inte s80 och nyare volvo fungerade ihop med sådanna "billigare" felkodsläsare, ?? Man kanske ska investera i en sådan. Några med erfarenheter? när man fått reda på problemet är man väl ändå tvugen att dra bilen till bilia eller liknande för o tanka nya uppdateringar m.m. Men de kan ju va kul o kunna läsa felkoder själv, kan den läsa alla typer av felkoder eller finns det begränsningar...?
Användarvisningsbild
av CarMan
DBD II är en standard, så för at läsa ut dess behövs inte avanserade saker. (det är USA som har tvingat fram en standard så poisen ska kunna kolla att bilen följer de miljökrav den ska)
fåga är om aparaten klara alla bilens felkoder
Användarvisningsbild
av Funk
Om du vill ha hjälp med att läsa ur felkoder i Gbg så PM:a ditt telenummer till mig så ordnar vi det någon kväll..

/Thomas
Var på biltema för att köpa en såndär felkodsläsare, men givetvis så var den slut som med det mesta man ska ha på biltema... Jag bogsera den till verkstan så nu är den i händerna på dem, får se när de hör av sig med förslag på åtgärd:) Tack funk för erbjudandet!

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]