Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fugliehill
hej funderar på att köpa en xc90 d5-07 men blir orolig för fyrhjulsdriften läste om han som skulle dra upp båten och endast ett hjul spann då blir man ju nervös.är det någon som testat den i vinter tid med mycket snö osv.
sen berätta gärna vad ni har för bränsleförbrukning/prestanda/och även problem.är mycket tacksam för svar mvh fugliehill
Användarvisningsbild
av CarMan
Presis som allaandra bilar som inte är arbetsfordon, så är inte denna bil utrustad med diffspärar, alltså kan et hjul på varje axel spinna (haldexen gör ju bara att båda axlerna kopplas in) men bilen har ett antispin system som brommsar det spinnande hjulet, o på så set får du kraft även i det andra hjulet.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte ägt nån själv, men har kört en del (dock blir det ju inte samma sak)
man den funkar aldeles utmärkt i snövader.
det den kan ha problem med är extrem terängkörning. bilen är inte byggd för teräng körning, det är ingen SUV !
ska du åka teräng körning så måste man ha diff spärr & mer markfrigång, samt att grövre däk o en lågväxel är bra.

på hala underlag är bilen väldigt stabil !
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Så här upplever jag Haldex på XC90.

Första gången man provar så blir man överväldigad. Vilken jäkla framkomlighet, helt galet!

Man kan ta branta grustag, blöta gräskullar, djupsnö och massa annat och bilen bara tuggar sig fram. Det är en SJUK skillnad mot framhjulsdrivet som bara spinner.

Efter ett tag så vänjer man sig dock. Man tänker inte längre på hur grym den är, förutom då när man lånar en kompis bakhjulsdrivna bil och plötsligt noterar att 'fan det är ju blixthalka här...'. Med haldexen märker man inte av halka. Sen jag skaffade awd (i kombination med riktigt bra dubbdäck) tror jag mig inte ha upplevt halka längre. Man funderar till och med ibland på vad tusan nyttan är med detta, då det aldrig blir något behov.

De allra flesta vägar går dock att köra utan haldex awd. Skillnaden är främst att man måste vara en tekniskt bättre förare för att ta sig fram utan awd. Man ligger ju normalt sett väldigt långt inom gränserna...men skulle man få för sig att pressa gränserna någon gång, så är man chanslös på bakhjulsdrivet, eller framhjulsdrivet. AWD haldex är helt överlägset då.

Problemen då?

Jo...eftersom det är sådant sjukt jäkla grepp så börjar man köra mer ovarsamt..man tänker inte längre på att ha fart, eller att ta en annan väg, eller att skotta först etc. Man bara kör. Och oftast går det bra, men det finns situationer då haldexen på xc90 inte fungerar alls. Plötsligt tappar tex en hjulsida fäste...vänster sida har fortfarande riktigt bra fäste...men se..där hjälper inget till. Vänster sida är still och hjulen utan fäste snurrar glatt. Man märker detta främst om man kör ner i ett dike (snöplogkant) med halva bilen. Eller om man kör på en snöig väg och sedan försöker ta sig över en plogkant på några meter...det är inte ovanligt att de hjul man då vill ska driva (som har fäste) är helt stilla. Och det är bara till att skotta.

Vidare kan man inte smygstarta awdn utan den måste slira ner sig innan awdn kopplas in. Det är inga problem under vanliga förhållanden, men när man är på gränsen så tar det bort oddsen direkt.

Vidare är vinkelväxeln känsligt konstruerad. Om splinsen går sönder å tar med sig hylsan (ganska billiga saker) så är risken rätt stor att man måste byta hela vinkelväxeln för att den lossnade hylsan förstör (har jag förklarat rätt nu?). En vinkelväxel går väl loss på ca 15.000 kr. Men det är ovanligt att det händer, och framför allt är det ovanligt på bilar som rullat under 20.000 mil. Tänk bara på att den är känslig så ska det nog gå bra...även om haldexen håller bättre än föregångare med viscos.

Har även testat att köra riktigt tunga släp med XC90 och det går hur fint som helst...även i branta grässluttningar. Kan garantera att ingen framhjulsdriven eller bakhjulsdriven bil skulle ha klarat detta.

Problemen med haldex awd uppkommer egentligen endast då du kört fast...till dess fungerar den hur fint som helst (om du förstår vad jag menar?).

Kör du på vanliga ställen, drar upp båten, åker upp på någon snöig uppfart, etc så funkar awd sjukt bra.

Personligen skulle jag dock hellre välja en xc70 än xc90 eftersom jag tycker att xc70 känns stabilare och smidigare, skulle även påstå att framkomligheten är något bättre med xc70 förutom när det gäller markfrigången (tänker på branta sluttningar främst).

Det som begränsar awdn är oftast ljust markfrigången...så är det så att du ska ut å köra i djupsnö väldigt ofta är ganske xc90 att föredra. Annars är det ju extremt sällan det blir så mycket snö i vårt avlånga land..och blir det så mycket snö så blir det ju oftast så mycket snö att inte ens xc90 har tillräcklig markfrigång... v70 awd har för liten frigång, xc70 perfekt. Så resonerar jag :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Du behöver inte vara agresiv för att viskon ska slåi. det behövesbara en liten hastghets förendring mellan fram o bakhjul. se ökar momentet vart efter hastighets skilnaden fortgår, tills den är helt låst (något man inte märker)
från 2005 eller vilket år det nu var så infördes en pump som gör att men får et kraftigt moment vid start (man behöver då inte en slirning)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
CarMan skrev:Du behöver inte vara agresiv för att viskon ska slåi. det behövesbara en liten hastghets förendring mellan fram o bakhjul. se ökar momentet vart efter hastighets skilnaden fortgår, tills den är helt låst (något man inte märker)
från 2005 eller vilket år det nu var så infördes en pump som gör att men får et kraftigt moment vid start (man behöver då inte en slirning)
Det stämmer väl ganska bra i teorin :) men har själv varit med om ett flertal tillfällen då framvagnen vastnat på underredet och tung snö under. Man lägger i backen och gasar extremt försiktigt. Det enda som händer är att framhjulen spinner. Bakhjulen med grepp hjälper inte till alls. Då gasar man lite mer och ingenting händer. När man efter en stund blivit desperat och inte orkar med finliret längre, gasar man på rejält och håller inne...plötsligt hugger då bakhjulen till och drivningen går igång och man åker ut ur drivan hur lätt som helst.

Volvo införde en pump till Haldexen på senare versioner (2007?) i syfte att med den hjälpa till att pumpa upp trycket (istället för att hjulens rotation skulle göra jobbet). Det låter bra på pappret, men i praktiken slirar det fortfarande (om än mindre än tidigare) när man försöker gasa sig loss.

Det är inte heller helt ovanligt att vänster fram driver för fullt tillsammans med höger bak...medans höger fram och vänster bak står helt stilla.

Man kan helt enkelt inte lika på Haldex AWD. Den fungerar för det mesta, men när du verkligen behöver den, dvs, när du väl kört fast, då är det mycket faktorer som kan påverka utgången. Det är också därför tester som görs där man jämför mot andra bilar med fyrhjulsdrift visar att Haldex systemet på Volvo är lite sådär ibland...men...men för vanlig svenssonkörning som den är byggd för är det hur bra som helst.

En annan sak är ju också det tråkiga när du kör på en vinterväg och kommer in i en kurva så är bilen kanske framhjulsdriven, eller lite blandat...man vet inte riktigt säkert om fyrhjulsdriften ligger på.

Så är man ute efter en bil just för fyrhjulsdriftens finesser skulle jag aldrig välja en haldex awd. Men ser man det som en liten extra finess som inte märks av, men ger ökad stabilitet och trygghet och möjlighet att ta sig fram som vanligt när det snöat en decimeter eller två...så är haldex awd klart ett alternativ.

Man ska nog överväga en hel del hur mycket man verkligen behöver systemet. Har en bekant som kör v70 framhjulsdriven och det är mycket få gånger på ett år som han har problem, trots mycket körning i fjällmiljö. Den vanliga versionen drar mindre soppa också. Antar att det är därför som Volvo planerar att släppa XC60 i en framhjulsdriven version också.

Visco-modellerna som fanns innan Haldex tycker jag var lite roligare att köra, kändes som att de slängde lite mer med baken vid gaspådrag...haldex går spikrakt framåt allt som oftast då drivningen är programmerad så. För andra bilmärken med Haldex finns det en mjukvaruuppgradering att göra som ger bilen roligare köregenskaper. Volvo har dock inte varit pigga på att släppa en liknande version till Volvo.

Sammanfattningsvis...med haldex awd, du tar dig fram sjukt bra. Inget snack om saken. Men...det finns lägen då haldex inte har en susning jämfört med riktigt fyrhjulsdrift, eller bilar med möjlighet att diff.låsa. Fundera på hur mycket du behöver fyrhjulsdriften..sen e det bara att slå till :)
av Matte-sthlm
Det var grymt kul att dra upp grannen på landet som kört av vägen (hela bilen stod nere utför en slänt) under snöovädret på Södertörn förra vintern.
När han undrade om jag kände nån med traktor (!) i närheten sa jag ja - och kopplade bärgningslinan till dragkroken på min V70 AWD -04 - Skrap sa det sen var han uppe .

En 2wd hade aldrig klarat detta :-)

/Matte
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Matte-sthlm skrev:Det var grymt kul att dra upp grannen på landet som kört av vägen (hela bilen stod nere utför en slänt) under snöovädret på Södertörn förra vintern.
När han undrade om jag kände nån med traktor (!) i närheten sa jag ja - och kopplade bärgningslinan till dragkroken på min V70 AWD -04 - Skrap sa det sen var han uppe .

En 2wd hade aldrig klarat detta :-)

/Matte
hehe..nice! När jag hade min XC70 2001 var det ett rejält snöoväder i Småland (Jönköping). Hade precis monterat på splitternya nordfrostare med sköna dubbar. Tog en sväng i snöyran och letade branta backar och uppfarter för att testa awdn.

I en av Jönköpings brantaste och kurvigaste backar möter jag en BMW som glider okontrollerat och roterandes nedför serpentinvägen och stannar i branten snett i diket med bakdelen ner och fram uppåt (gjorde en 360 alltså).

Jag stannade lite innan bmwn och kände om det var halt. Testade att starta igen och det var inga problem. Kändes som riktigt bra fäste.

Parkerade då i backen och klev ur bilen. Höll på att trilla i backen direkt. Det var bokstavligen snorhalt på asfalten....riktig jäkla is. Kunde knappt ta mig fram till bmwn promenerandes. Fattade inte hur jag kunnat missbedöma föret så när jag provade med xc70n.

Nåväl talade med mannen och även han frågade om jag kände någon med traktor eller något annat. Det är nog lugnt sa jag...vi kan prova att dra upp dig med min bil.

"Glöm det" svarade mannen med bmwn. "Inte en chans", "Finns ingen bil som kan dra loss bilen i den här ishalkan och lutningen".

Vi testar väl sa jag...gick in i bilen och startade helt utan slir eller sladd. Körde fram, backade ner mot fronten och fäste bogserlinan. Kopplade in "w" (winterläge) och började gasa försiktigt. Linan spändes direkt och sen tuggade hjulen på, det var ömsom slir, ömsom fäste och efter några meter när farten var igång riktigt bra fäste.

Drog upp bmwn för hela backen och upp till plan mark. Lämnade honom just innan en liten miniupphöjning i raksträckan...knappt märkbar...

Under tiden kom det en annan bil och körde om, en småbil av något slag, framhjulsdriven. Hon som körde saktade in lite när hon passerade och plötsligt började hennes framhjul att spinna förbrilt. Hon höll inne gasen för fullt och bilen hennes var precis på gränsen att ta sig över den lilla bulan i raksträckan.

Kopplade loss bmwn och sa lycka till. "Nej, vänta jag tror inte jag kommer härifrån". Skojar du? Tänkte jag... men mannen satte sig i bilen på raksträckan och försökte komma iväg, helt omöjligt, hjulen bara snurrade, men bilen stod nästan helt stilla.

Ok, på med bogserlinan igen och så körde jag honom ända fram till husdörren igen. Pust.

Det är skillnad på bilar och bilar, och däck och däck.

Med xcn och nya däck märkte man inte att det var halt, vare sig man bromsade eller gasade.

Dock vill jag höja ett varningens finger för att bogsera loss folk etc... haldexen mm kan ta stryk av detta, så eftersom det är känsliga grejor så är mitt tips att inte berätta för folk att man har awd. Då får man agera traktror hela vintern, och sen kommer dyra reparationer som ett brev på posten vart efter tiden lider :)

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]