Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

:( :( Ska köpa nyare v70,2005 2,5T.Första v70n 2006 momentum 2,5T 6400mil,knackljud precis när man sakta kör iväg,likadant när jag backade.Idag körde jag en V70 Buisness plus 2005,6900mil samma sak där knack(klick)-ljud på drivlinan.Fattar inte varför?har man kört skiten ur bilen?herregud bilarna har ju knappt gått ngt.Fick förklarat av en bilförsäljare att detta är ett (fel)från fabrik,vissa bilar har detta vissa inte,han nämnde att kugghjulen ngt ting hoppar ur,volvo åtgärdar detta med att limma kuggarna,detta håller ca 400mil, Snälla någon berätta,eller är detta så att bilarna är så? Mvh Per
Bilförsäljaren menade nog att splinesen på drivaxlarna ska limmas fast för att få tyst på ljudet som blir när drivaxeln glider i splinesen. Tydligen relativt vanligt att limmet släpper. Vet inte om det är något att oroa sig för, men jag antar att det inte är farlig, mest störande kanske...
s60awd skrev:Det är inte ljudet av ABS:en som du menar som knäpper till i 25 km/h när man startar?
hakade på bara här och fastnade för den här knakande ljud. ja ..jag också har en sorts snararare knarrljud när man åker först. menar du att det är abs-ljud? kan du beskriva det något?

Svaret till dig är att drivlinanproblem är att den håller och jag tror inte att det är farligt men däremot beklaglig att volvo tolererar sådana miss i sina bilar. hade det varit en japanare så hade det stått på första sidan i DN....
Det är splinsen på drivaxlarna som är felgjorda från fabrik med för stort spel, därför klickar de vid lastväxling Det är helt ofarligt, bara kosmetiskt och irriterande.
VARNING, limma dem INTE, jag har gjort det på min, det blir knäpptyst i evighet, men skiten går aldrig mer att ta isär om du tex behöver byta drivknutsdamask i framtiden.

Bara kör med det som det är.
Kära gentlemen! Tack för era svar,jag forskade lite idag angående detta fenomen,jag ringde till Verkstads chefen på en märkesverkstad som har ett bra ryckte om sig,att dom är väldigt kunniga. Svaret e identiskt med vad vår vän B 20 sa.Idag sålde min v70 2001 170hk,bästa bil jag har haft (snyft) Jag o sambon åker på fredag å hämtar V70 2.5T 2005 6900mil,svart metallic,buisness plus. Mvh Per
Atk skrev:Har liknade ljud i min men även på fler växlar.och det kommer som sagt bara vid låga hastigheter. Kan detta vara samma problem??? Att knackljudet kan komma på olika växlar?
Japp, det beror inte på växellådan utan splinsen glappar i ändan av drivaxeln ute vid hjulet, vid pådrag/gassläpp så klickar det oavsett växel, men märks mer ju lägre växel/fart man har.
Olika typer av växellådor

Till brorsans S60 T5 köpte jag ett kit fr&ari[…]

Volvo 440 Överhettar

Hej min 440 med renault motorn går varmt enl[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]