- tis 20 maj 2008, 13:51
#193959
Tror inte den lägger i 1:an vid 70km/h, då det finns spärr för max varv.
Du lägger väl inte i 1:an på en manuell bil i 70 heller för den delen? :???:
Vad jag menade var att har du D läget i i en nerförsbacke kommer den bara rulla snabbare. lägger du den i ett annat läge, säg 3, så får du bättre motorbroms.
Det är väl bara att gå neråt tills man hittar ett läge man tycker fungerar.
Jag brukar använda "L" läget vid kö-körning i lutning, dels för att man får bra motorbroms på 1:an vilket man inte får i de andra lägena. Dels för att slippa att den växlar till 2:an så fort man börjar rulla lite. Och så behöver man inte ligga på bromsen hela tiden.
Men möjligheterna att välja växel finns i viss mån även på "vanliga" automaten, om man nu ska jämföra den mot Geartronic.
Sen om man tänker på respons och känsla så skiljer det såklart då den i geartronicläge har andra punkter för lockup bl.a.