Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

FM-sändare med tillkopplat USB-minne. Inget strul, inga kablar, bra ljud och billigt pris, 250 kronor på teknikmagasinet. Här monterad i ciggarettuttaget på en Volvo V70XC -02. Stereon är en HU-603.
Bild

Jag och många med mig är ju jättefrustrerade över att det inte går att spela MP3 i volvos äldre modeller av orginalmoterade stereo. Det finns Ipod-adaptrar, men att sätta in en sådan hos en volvoverkstad kostar nästan 5000. Enligt uppgift är det monteringen som är väldigt tidskrävande när man måste dra en kabel tvärs genom hela bilen. Själva komponenterna är inte särskilt dyra, på vissa bilar finns kabeln redan dragen och då är det ett alternativ.

Tidigare har jag testat FM-sändare. Dock med nedslående resultat. Krångligt att använda och dåligt ljud. Tills nu. Idag köpte jag en ny FM-sändare med USB-ingång som man sätter i cigarettuttaget. Ljudet är helt OK. Jag märker ingen skillnad mot t.ex. min gamla bil som kunde spela mp3-låtar som var brända på en CD. Så här ser det ut:

Delarna som ingår, FM-sändare, ett USB-minne (den gula grejen, den ingår inte i produkten) och en fjärrkontroll , startnyckeln med som storleksjämförelse.
Bild

USB-ingången på FM-sändaren
Bild

Monterad i bilens ciggarettutag och USB-minnet tillkopplat. Ställ in en frekvens med hjälp av fjärrkontrollen på USB-sändaren. Ställ in samma frekvens på bilens radiomottagare. OBS: FM-sändaren har RDS-funktion så i bilradions display visas namnet på låten som spelas.
Bild

Med hjälp av den medföljande fjärrkontrollen kan man växla mellan låtarna. Bilradions tangenter för att spola som sitter på ratten (eller för all del dom på stereon) fungerar inte. Däremot fungerar höja och sänka ljudet.
Bild

Direktlänk till produkten på Teknikmagasinets hemsida:
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p ... tnr=100317

(För den som till äventyrs inte vet vad ett USB-minne är: Ett USB-minne är som en liten portabel hårddisk. Man kopplar den till sin PC genom att trycka in den i PCns USB-ingång. Sedan kan man flytta filer fram och tillbaka till sitt USB-minne, precis som vilken annan map på datorn som helst. USB-minnen brukar rymma mellan 256 MB upp till 8 GB beroende på modell. Dom kostar från någon 100-lapp och uppåt. En MP3-låt brukar vara ungefär 5MB stor, dvs ett USB-minne rymmer ca 200 låtar per GB)
av Billy
Du låter nästan som en försäljare på teknikmagasinet :lol:

Skämt åsido, detta låter verkligen toppen, skall prova detta själv nu då jag precis som du varit frustrerad över detta tidigare. Man tackar för tipset :D
FAN jag som trodde FM sändare hade helt dött ut.!!!!...just pga att dom suger fett!!
Så länge FM sändaren inte har 1000W uteffekt med en DA omvandlare från Wolfsson så suger dom verkligen as.
man kan lika gärna låta polaren åka bredvid med en PMR komradio,sätt den i läge VOX så kan han sända bra musik..billigare och förmodligen precis lika bra.
Ja, det går att hoppa mellan olika mappar. Eller i alla fall finns det en sådan knapp på fjärrkontrollen (knapparna näst längst upp till vänster/höger om du tittar på närbilden på fjärrkontrollen). Jag ska testa. Men jag tror inte den klara undermappar till undermappar, utan alla mapparna måste nog vara i samma nivå. Men jag vet inte. Ska testa som sagt var. Återkommer...
tjohej skrev:Hej

Här är ett test : http://www2.freefarm.se/fm

Ja, den stödjer olika mappar. Man ska tydligen namnge en map MP3 och sedan kan man ha flera olika undermappar till den.
Haha, fan va seriöst!, tummen upp! .

Ja skillnad är det men som du säger, kanske duger. Rätt skönt att kunna köra med ett minne och slippa alla skivor som ligger löst.

Ska ta och testa denna, tack!.. :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Fjärrkontroll / Larmdosa

Hej! Försöker hitta en komplett fjä[…]

Det verkar vara förnuftiga beslut, säke[…]

Hej Har en V60CC 2022 som jag hade inne på […]

Nu börjar konkursutredningen bli klar och det[…]