Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonteandersson
Hej alla glada! 8)

Jag har fått ett lite halvjobbigt problem. Ett bromsbelägg bak ligger löst och hoppar vid ojämnheter, så ett metalliskt ljud uppstår. Jag skruvade av hjulet och kollade om fjädern, eller vad den nu kallas, satt som den skulle. Den man lirkar av med en skruvmejsel. Jag har inte rört bromsarna, det har bara kommit av sig själv utan någon anledning vad jag vet. Oket och allt känns helt och korrekt i övrigt. Bromsarna tar som vanligt. Bilen är en s60 t5, årsmodell 2001. Hade en audi tidigare med liknande problem, men då var det denna fjädern som hade hoppat ur sitt läge.

Hur åtgärdar jag detta? :-)-)
Njae... Det är belägget som sitter längst ut, ett vanligt belägg liksom! Platt, med två hakar :) Det är haken längst upp som har ett litet frispel i oket = irriterande metalliskt skallerljud vid ojämn väg (typ gatsten). Tvärnit på hjulet låter inte trevligt! Men vad är det som är fel? Det ligger in sin skåra, men lite löst.

Handbromsen låste sig för ett halvår sedan och det blev åtgärdat på verkstad. Det typiska s60-felet, som jag förstått.
Användarvisningsbild
av mspired
Är du säker på att det är bromsbeläggen som låter? de ska, om jag inte har fel, sitta lite glappt för att inte kärva.
Om du inte redan gjord detta: kryp under bilen ock ruckla på de bakre krängningshämmarstagen, eller "klapperstagen" som de brukar kallas, om de är slut så "klapprar" det från dem, speciellt vid små ojämnheter i vägen.
Jag är nästan säker. Satte liten tejpbit i ena haken på ena belägget för att se. Rullade bilen på gatsten och inget hördes. Sparkar man nätt på hjulet, så ser man att belägget rör sig och att ljudet kommer därifrån. Det rör sig mest i höjdled och slår mot oket!

Ska för säkerhets skull krypa under ikväll och kolla. Tack!
av Fisketorp
jonteandersson skrev:Jag är nästan säker. Satte liten tejpbit i ena haken på ena belägget för att se. Rullade bilen på gatsten och inget hördes. Sparkar man nätt på hjulet, så ser man att belägget rör sig och att ljudet kommer därifrån. Det rör sig mest i höjdled och slår mot oket!

Sitter inte klossarna samma som hos 850?
ska ju vara en korsformad platta som andvänds som "kil" under pinnarna som håller fast klossarna, ska väl inte kunna röra sig nämnvärt om den finns eller sitter som den ska.

har ju hitils inte behövt kolla på våra bromar till v70n så kan ju hända att det inte ser samma ut som på våran gammla trotjänare =)
av Mikael G
Fisketorp skrev:
jonteandersson skrev:Jag är nästan säker. Satte liten tejpbit i ena haken på ena belägget för att se. Rullade bilen på gatsten och inget hördes. Sparkar man nätt på hjulet, så ser man att belägget rör sig och att ljudet kommer därifrån. Det rör sig mest i höjdled och slår mot oket!

Sitter inte klossarna samma som hos 850?
ska ju vara en korsformad platta som andvänds som "kil" under pinnarna som håller fast klossarna, ska väl inte kunna röra sig nämnvärt om den finns eller sitter som den ska.

har ju hitils inte behövt kolla på våra bromar till v70n så kan ju hända att det inte ser samma ut som på våran gammla trotjänare =)
Exakt, sitter verkligen metallblecket monterat? Det gör ju så att beläggen ligger i spänn och inte skallrar.

Bild
av hammerin
Jag har samma problem! Fast på frambromsarna. Ljudet försvinner direkt om man bara lägger på foten på bromspedalen.

Blir liksom ett metalliskt skramlande.

Dom där blecken och pinnarna finns ej på V70N vad jag vet och sett!?

Det kan inte vara lågt bränsletryck de[…]

Lös jord i b230a

Om generatorn sitter på vänster sida om[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Låter som att jag har liknande fel på […]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]