- tis 26 jul 2005, 23:55
Tjenare,
För att kolla om du har felkoder, Tändning på, Håll inne READ-knappen och tryck två gånger i snabb takt på dimljusknappen fram.
Om du inte har felkoder kommer det att stå NO DTSC SET i inforutan på vänstersidan. Om du har felkoder kommer det stå DTSC in Wehicle, för att bläddra fram med READ-knappen, Bilen kommer att visa alla styrenheter i bilen om det finns felkod i enheten. En ok enhet visar exempelvis (BCM Checking) och (ECM Checking) och (CEM checking) dessa tre styrenheter är felfria. Men visar texten i rutan PHM DTSC set så har du en felkod i denna, och PHM är styrenheten för din telefon så det bara att åka till Volvo verkstad och läsa ut felkoden betyder i VADIS
Att plocka ner panelen på A-stolpen skall inte lösa ut krockgardinen, jag har gjort det antal gånger och har aldrig hänt något, men ha inte tändning på, om du är osäker koppla ifrån batteriet. För krockgardin ska utlösas så måste krocksensorn i B-stolpen känna av ett kraftigt slag som motsvarar en sidokrock.
Jag ska förklara hur jag gör när jag demonterar panelen, ta bort tätningslisten som tätar mot dörren, det räcker med att tar bort där panelen sitter. Sätt dej i passargerarsätet med ryggen mot föraredörren och placera dina fingerspetsar i det hålrum som är mellan panelen och den plåtbiten som tätningslisten satt på, fingrarna ska placeras så nära skarven mellan panelen och innertaket, och ryck till.
Lycka till.