Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baremo
Hej, har precis köpt en s60 t5 2001 importerad av firma från tyskland. Har haft bilen i 3 veckor nu och bara krångel hittils, har provkört kompisens s70 t5a (automat) med 240hk och jag måste säga att det är mycket mer drag i den t5an, vad kan det bero på kan det vara turbon som är slut? bilen har gått 11800 mil i skrivande stund. Har kollat upp milen med tidigare ägare i tyskland så dom verkar vara okej.

Har en europagaranti på den som innefattar nästan allt i bilen, men kan ju inte lämna in den utan att jag ens vet om något är fel, alla jag ser skriver om s60 t5 säger att dom går riktigt bra och att dom kör ifrån det mesta, har jag för höga krav på bilen? för övrigt så tycker jag att turbon låter väldigt mycket. funderar på att köpa ett ppc till bilen är det värt pengarna ?

tack på förhand / erik
Användarvisningsbild
av eiskall
På höger sida om luftburken, närmast motorn, sitter en liten grå modul, magnetventilen. In i magnetventilen går tre slangar, och en kabel. Koppla loss kabeln. Ut och kör. Tycker du att bilen går ungefär lika bra/dåligt med kabeln urkopplad, så har sannolikt magnetventilen gett upp. En sådan kostar ~500:- på Bilia.

Råkade själv ut för detta för ett par veckor sedan. Bilen gick gradvis sämre och sämre, och till slut förstod jag att den inte laddade som den skulle.

Prova detta och återkom:
av Baremo
nu har jag provat detta, bilen går sämre med kabeln urdragen helt klart. men jag tycker endå att det borde vara lite mer drag eller så går en t5a inte mer något annat som kan vara dåligt? kan turbon vara slut?
av Siqqe
Baremo skrev:nu har jag provat detta, bilen går sämre med kabeln urdragen helt klart. men jag tycker endå att det borde vara lite mer drag eller så går en t5a inte mer något annat som kan vara dåligt? kan turbon vara slut?
Det kan fortfarande vara magnetventilen som är dålig. Bra om du kunde testa en annan som du vet fungerar. Har du kontrollerat luftfiltret?
Användarvisningsbild
av eiskall
Xioz skrev:den nya t5 om man gämnför med s70 850 t5 e har mycket bättre vrid i början! De nya e mera slöa i den fronten!

Hur menar du nu?

Den nya T5:an har bättre vrid än S70 och 850 T5, samtidigt som den nya T5:an är slöare när det gäller vrid?

Sakta ner lite när du skriver...
av Baremo
nu har jag varit på en bsrverkstad och testat laddtryck och tider, 0.8laddtryck på den och det var ju bra, men på tiderna så var den ändå 30-35% långsamare än vad den bör vara på orginal. Har kollat upp bilens historik nogrant nu och den är helmysko, tillverkad i belgien registrerad för första gången i luxemburg och sen till tyskland 2003.

Bilen registrerades första gången med 184kw i luxemburg men när volvo slår chassinummret i datorn får dom upp en med 176 kw en 2.0liters turbo helmysko... ingen verkar ha koll på saker känns ganska surt just nu.
Ska se vad vi kan göra, är ju köppt på bilfirma så om det visar sig att jag har en annan motor än den som står i köpbevisen borde jag inte kunne häva köpet då?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Baremo skrev:nu har jag varit på en bsrverkstad och testat laddtryck och tider, 0.8laddtryck på den och det var ju bra, men på tiderna så var den ändå 30-35% långsamare än vad den bör vara på orginal. Har kollat upp bilens historik nogrant nu och den är helmysko, tillverkad i belgien registrerad för första gången i luxemburg och sen till tyskland 2003.

Bilen registrerades första gången med 184kw i luxemburg men när volvo slår chassinummret i datorn får dom upp en med 176 kw en 2.0liters turbo helmysko... ingen verkar ha koll på saker känns ganska surt just nu.
Ska se vad vi kan göra, är ju köppt på bilfirma så om det visar sig att jag har en annan motor än den som står i köpbevisen borde jag inte kunne häva köpet då?
2.0T fanns som export på V70N, det är den motorn som också sitter i S40/V40. Kan det vara så att du har den motorn? ?:-/

/Kalle
3G släcks

Nu har jag fått info i appen, bilen fick ny […]

Motorfästen XC60 -17

Det är iofs hål rakt igenom från […]

På min 2,4D -2008 hade låsringen som h[…]

Det är nog övre fjädersätet (a[…]