Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#187184
Tjena

Tänkte köpa en V70 -05 utan xenon lampor i halvljuset och vill konvertera till xenon i halvljuset. Jag är medveten om det här med automatisk strålkastarjustering och typgodkännande. Antar att det finns original att köpa och sätta in men det lär väl kanske kosta skjortan ? har inte hittat nåt pris.

Det jag tänkte är att man tar och köper delarna på skroten och byter ut de vanliga lamporna, va tror ni om det ? är det möjligt ?
#187185
Du menar... köpa Xenon insatser med lampor och hela rasket... eller konvertera halogen till xenon ?
Köp en konverteringssats H7 6000k t.ex och smäll i.
#187192
JK24T skrev:Du menar... köpa Xenon insatser med lampor och hela rasket... eller konvertera halogen till xenon ?
Köp en konverteringssats H7 6000k t.ex och smäll i.
Nja alltså på bilen är det ju redan klarglasoptiken om det nu betyder nåt. Det jag undrar är om jag kan köpa nåt originalkit via volvo (om det inte kostar skjortan) eller köpa begagnade originaldelar från skroten. Lär väl behövas nå styrdon och den här automatiska nivåregleringen.

Med andra ord, kan jag konvertera halogenhalvljuset till xenon original ?

Gör jag som du säger och köper det där kittet lär jag väl inte få ha dem vid besiktigningen samt att jag irriterar alla mina medtrafikanter ?!
#187197
Nja... har du inte original xenon, dvs fabriksmoterat på bilen så är den olaglig.
Spelar ingen roll om du köper hela rasket med orginal xenon och eftermonterar.
Släng i en konverteringssats, funkar bra och bländar inte mer en en 240 med taskiga glas.
Riv ut vid besiktning, enkelt och billigast.
#187200
Ok så det är alltså inte ens lagligt om man köper originaldelar och monterar in ?
Beror detta på att bilen på något sätt måste omtypas/ombesiktas ?

Låter ju skumt. Jag vill inte köra piratkittet så det blir väl isf att kika efter annan bil.
#187427
Eftersom 99-100% av alla med fulkonvertering har lamporna för högt inställda pga dess mycket diffusa ljusbild så upplevs dom som bättre, när dom är korrekt inställda, dvs första svaga skuggan på 2% ner så vänder uppfattningen direkt.
Det är alltid rekommenderat att använda delar avsedda att jobba ihop, framförallt på det ljus man alltid har på dvs halvljuset. Enda gången fulvägen är ok är helljus och extraljus där det första aldrig kan ersätta det andra.
Inte för det är mindre olagligt med originalvägen men det borde vara fetare böter på fulkonvertering pga nämda skäl att du aldrig får korrekt ljusbild med skarp kant ljus/mörker som är nödvändig.
#187474
Om du monterar originalxenon med automatisk nivåreglering så är det lagligt. Frågan är bara om det går utan att det kostar 15000 spänn.

Ni som rekommenderar att montera fulxenon - väx upp! Det bländar något fruktansvärt eftersom reflektorn inte är gjord för att arbeta med xenonlampor (gäller även D2R), ni får stickstrålar ut i mötande trafik och är inget annat än en ren trafikfara.
#187507
Går inte att montera "original xenon" lagligt. Sedan 1997 är alla bilar helfordonsgodkända enl. Eu norm.
Skulle isåfall vara en Us bil som får nya "original exenon" med nivåreglering och hela rasket som sen typas för svensk reg.... kanske.
Släng i ett ful kit och skit i andra :)
#187538
Det där tror jag inte en sekund på.
Jag har konverterat och ställt in den korekkt så att det lyser som det ska
Det lyser 10 ggr bättr eän orginalxenonen.
Ställ in rätt så blire inte problem

Sen går det att eftermotera orginal xenonen men automatisk nivåreglering samt mjukvaror går INTE att få.

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]