Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!!

Jag har en v70 -02 med lite problem med växellådan.

När jag fick problemet hade bilen rullat ca 15500mil och jag tog förgivet att växellådan börjar falla.
När man sätter in den från N till D utan att trycka på bromsen så får bilen två ryck (istället för ett) och när lådan ska växla från 2 till 3 så känns det att friväxlar och varvtalet går upp en aning och sedan kommer 3:an in och när man bromsar in bilen exakt innan den ska växla till 3:an då hörs det en smäll från växellådan.
När jag besökte volvo sa dom att det var fel på kontrollsystemet i växellådan (den var täppt) kostade 9900+moms+arbete och då skulle jag få en modifierad eftersom orginalet var en fabriksfel. Jag tror att dom uppgraderade programvaran samma dag. Nån vecka efter bytade jag oljan och sköljde växellådan och dessutom hällde mekanikern in nån speciell tillsats som skulle smörja lådan bättre (pris på tillsatsen 400kr). Efter den behandlingen gick bilen felfri i 1dag sedan kom felet igen. Nån vecka senare körde jag bilen till en snubbe i trelleborg som tydligen är vass på växellådor.
En mycket skum människa..
När jag förklarade problemet till honom körde han en sväng med bilen och sa att jag skulle köra den så som den är tills lådan rasar och sedan byta låda eftersom kontrollsystemet var så pass dyrt. 2 år senare har bilen rullat 23000mil och problemet kvarstår. Har sköljt och bytat olja i lådan på 22000mils service.

vad ska jag göra?
Jag läste på nåt inslag att det skulle hjälpa om man bytade b4 locket?
Har ni nån ide var jag ska börja ifrån?
På min tidigare S60 byttes locket 3 ggr. Den senaste varianten av lock är korrekt tillverkat och kommer inte att separera som tidigare versioner.
Mitt lock separerade efter en panikbromsning som troligtvis gav tryckstötar eller annat.
Kostnad ca 700:- med jobb.
Lånar tråden lite....

Kan man på något sett se att B4-locket är "trasigt" eller håller på att "gå sönder/delar sig", eller är det något som man bara kan känna vid växlingar osv i automatlådan?
Jag vet själv inte hur det ser ut eller hur man går tillväga för att kontrollera det.

Tacksam för svar!!!

// Mr 76
Du känner hårda 2-3, 3-2 växlingar, då kan det vara locket som är trasigt. Det är igentligen inte locket som är trasigt utan
de tallriksfjädrar som sitter fast på insidan av locket som har släppt. De "gamla" locken hade "körnslag" som höll fjderpacketet.
Locket är av aluminium och fjädrarna av fjäderstål, stål brukar vinna mot aluminium i ett förband som utsetts för belastning.
I de nya locket hålls fjäderpacketet fast med en spårring där fjädrarnas rörelse inte kommer i kontakt med aluminiumlocket.
Rep.instruktion kan du hitta här:
http://imageevent.com/jkvmax/volvo/b4valvecoveraw55
Tjena stafan!!

Här kommer lite info min min växellåda som jag har antecknat och sparat i 2år men jag vet inte vilka nummer du behöver.

55-50sn

8636761 ( Detta nummer står på växellåda men sedan omvandlar volvo detta nummer till 8602384) vet inte varför.

01kv704023

Volvos Artnr. till kontrollsystemet är 30713188
och sedan har jag ett till nummer som jag har skrivit ner men vet inte vad det är: 8251618

behöver du nåt mer så kan du ringa eller så ringer jag om du ger mig numret via email.

[email protected]
0707600623
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]