Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perjak
Hej!

För att följa råden skall jag först säga att jag åker V70, D5 185hk MY06.

Fick för några dagar sen orange utropstecken och meddelandet motorstyr serv.erf. Inga direkta hör- eller kännbara konstigheter.
For till Volvo där man läste ut meddelandet och sa att det var en engångshändelse och att det kunde vara en "spik" :?: Nåväl, jag sneglade och kunde se nått om lamda och tre-fyra andra rader. Jag fick budet att åka vidare och se om det återkommer.

Tre dagar senare uppträder det igen. Nu försökte jag fundera på hur jag kört när det inträffade. Sannolikt är det när jag lagt i högre växel och tryckt lite extra på gasen.

Efter lite övande och prövande tror jag mig hittat en liten märklighet. När jag åker på 12-1300 varv och trycker ordentligt känns det nästan som om bilen "storknar" eller kippar efter luft. Efter 2-4 s börjar den acca tveksamt för att sen ryta till med normalt drag vid 1450-1500. Detta beteende har jag inte märkt tidigare.

Nån som känner igen sig?
Senast redigerad av 1 perjak, redigerad totalt 0 gånger.
av Psyko
perjak skrev:Hej!

Fick för några dagar sen orange utropstecken och meddelandet motorstyr serv.erf. Inga direkta hör- eller kännbara konstigheter.
For till Volvo där man läste ut meddelandet och sa att det var en engångshändelse och att det kunde vara en "spik" :?: Nåväl, jag sneglade och kunde se nått om lamda och tre-fyra andra rader. Jag fick budet att åka vidare och se om det återkommer.

Tre dagar senare uppträder det igen. Nu försökte jag fundera på hur jag kört när det inträffade. Sannolikt är det när jag lagt i högre växel och tryckt lite extra på gasen.

Efter lite övande och prövande tror jag mig hittat en liten märklighet. När jag åker på 12-1300 varv och trycker ordentligt känns det nästan som om bilen "storknar" eller kippar efter luft. Efter 2-4 s börjar den acca tveksamt för att sen ryta till med normalt drag vid 1450-1500. Detta beteende har jag inte märkt tidigare.

Nån som känner igen sig?

Trimmad ????
av perjak
Psyko skrev:
Trimmad ????
Nix, den är helt original.
av Psyko
perjak skrev:
Psyko skrev:
Trimmad ????

Då är ju frågan vilka felkoder du hade.
av perjak
Psyko skrev:
perjak skrev:
Psyko skrev:
Trimmad ????

Då är ju frågan vilka felkoder du hade.
Det fick jag aldrig se, men som sagt, jag sneglade lite på skärmen och en handlade om lambda...

Nu har jag ytterligare info i ärendet. Den orange lampan har ju tänds varje gång jag startat bilen, precis som när bilen vill påkalla att service är på gång. Men, igår slutade den att lysa och panelen säger stolt; INGA MEDDELANDEN. Har bilen lagat sig själv?

Eftersom jag tankade fullt någon timme tidigare och därefter åkt ca 10 mil börjar jag misstänka att det kunde varit strul med bränslet vid förra tankningen. Efter lite gasande upplevs bilen som piggare igen. :roll:
av perjak
perjak skrev:Hej!

Nån som känner igen sig?
Jag har fortsatt att provocera bilen och jag blir mer och mer säker på att jag hittat ett fel. Efter en måttlig accelleration på 3:an går jag direkt till 5:an och ger gas. Inte fullt, men ändå bra med gas. Då härder först ingenting, sen varvar den upp sakta, sen tvekar den igen. Ytterligare något därefter börjar den acca tveksamt, för att slutligen ta i ordentligt vid 1500-1550 varv.

Vid två tillfällen har jag fått bilen att tända orange utropstecken vid dessa "övningar".

Till saken hör att jag, sedan bilen var ca 6mån, tyckt att den går lite ojämt när man ligger på t.ex. 4:an, ca 1400 varv och inte belastar utan bara håller hastigheten.

Tar tacksamt emot förslag på vad det kan vara för strul så att jag har lite förslag inför det kommande verkstadsbesöket.
av ellopo
Hej

har du allt orginal i motorutrymmet som bla luftburk osv, hade ett problem på min audi jag hade, luftslangen från luftburken hade ett litet veck och när jag gasade på och turbotrycket kom så sögs slagen ihop och tillluften ströps, du kändes det som den höll på att sätta i halsen.....säkert inte det felet på din bil men kan ju vara något annat med luften in....kanske volvo har glömt en trasa i din luftburk :)
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]