Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Motörhead
Hej!
Jag har fått ett missljud i motorn när den är kall. Låter som ett "sjungande" så jag lämnade in den på Volvo ifall det skulle vara nått akut. Fick beskedet att det låter i oljefällan som behöver bytas. Tittade i Haynes och hittar ingen oljefälla där, däremot en oljeavskiljare. Är inte det samma sak?
Har nån bytt denna oljefälla själv? Verkar inte vara så krångligt om det är samma sak som i Haynes. Vad ska man tänka på?
Tacksam för konkreta svar!
flamfälla/ oljefälla ... misstänker ag .......... sitter under insuget .... en svart box , med typ ett par slangar till ( kanske 2cm dia )
inte följt servicechema / missat service ??

hur längt bilen gått samt vilken maskin ?
av Motörhead
v70 2,5T - 99 skrev:flamfälla/ oljefälla ... misstänker ag .......... sitter under insuget .... en svart box , med typ ett par slangar till ( kanske 2cm dia )
inte följt servicechema / missat service ??

hur längt bilen gått samt vilken maskin ?

2.4, 140 hk, gått 19000 mil, servad en par gånger/år på Volvo-verkstad. Frågan var om oljefälla och oljeavkiljare är samma sak. Vilket jag antar.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det låter som samma sak, men jag förstår inte vad som ska kunna låta i den? En plastburk med lite mellanväggar...
av Motörhead
Håller med.....men oljefällan är det som viner/sjunger sas det till mig. Men om någon har en annan ide så är jag tacksam för förslag. Låter bara när motorn är riktigt kall.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]