Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jjo
Torkaren bak på min V70N kärvade och sedan la den av.
Brukar motorerna bränna? Säkring bör väl gå före, men det har den inte gjort.
Går det att rengöra/smörja upp eller måste man köpa ny motor, vad kostar en sådan?
Ger man kommando hör man knäppningar men den rör sig inte, fast när man ger kommando går den att dra på plats inte annars, utan övervåld.
Är det någon som vet hur man går till väga så är jag tacksam för svar.
MVH JJO
Användarvisningsbild
av Sparkz
Axeln kärvar fast. Nu sitter den direkt i motorn, tidigare (gamla V70) var det en separat lagring som gick att ta isär och putsa till.
Spolarmunstycket går genom axeln, och det är svårt att få isär den utan att göra sönder saker. Du kan ju göra ett försök, men det lutar åt en ny motor...
Hade samma fel på min 04:a för några veckor sen. Jag och en polare tog ner och plocka isär allting. Knackade ur axeln, gjorde rent och smörjde upp med lite fett. Nu går den utan problem. Gäller bara att tänka efter när man sätter ihop allt så kuggarna mm hamnar på rätt plats igen. Själva munstycket till spolaren sitter löst längts ut så det är bara plocka bort innan man börjar.

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]