Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasGLT
Hej.
Jag har nu i 2 veckor ägt en V70 D5 -02. Jag har kört ganska mycket och nu kört upp 2 tankar diesel. Enligt färddatorn har den förbrukat 0,55-0,58 men i verkligheten båda gångerna 0,82 l/mil. Jag vet att man ska räkna upp färddator värden med 10-15 % men i mitt fal är det 40% mer än vad som visas. Enligt bekanta som har lika diseslar ligger förbrukningen på runt 0.65-0,70. Varför drar min så mycket? Jag har INTE varit tung på foten. Visst sitter det vinterdäck på men ska det göra så mycket? Kan det var fel på bränslevärmaren som gör att den drar mer än den ska?

Skulle vara glad om nån har något klokt att komma med.
Användarvisningsbild
av greeeken
AndreasGLT skrev:Hej.
Jag har nu i 2 veckor ägt en V70 D5 -02. Jag har kört ganska mycket och nu kört upp 2 tankar diesel. Enligt färddatorn har den förbrukat 0,55-0,58 men i verkligheten båda gångerna 0,82 l/mil. Jag vet att man ska räkna upp färddator värden med 10-15 % men i mitt fal är det 40% mer än vad som visas. Enligt bekanta som har lika diseslar ligger förbrukningen på runt 0.65-0,70. Varför drar min så mycket? Jag har INTE varit tung på foten. Visst sitter det vinterdäck på men ska det göra så mycket? Kan det var fel på bränslevärmaren som gör att den drar mer än den ska?

Skulle vara glad om nån har något klokt att komma med.

Det är svårt att säga varför.
Men kolla oljor filter m.m

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]