Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Har märkt att det är väldigt trögt att få i växlarna, framför allt backen, när jag startat bilen och ska åka iväg om den stått stilla en stund. Inga problem alls under körning utan bara vid stillastående.

Den har gått strax under 7000 mil, servad efter boken och senast servad hos volvo för ungefär 1000 mil sedan.

V70N-04 170 hk

Någon som har tips på vad det kan vara eller vad man kan göra åt det.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Tack för tipsen. Ska åka ut på Volvo i morgon och höra vad de säger.
av Marbas
greeeken skrev:Jo men detta fel bör väll gälla dom tidiga modellerna 01-02.
Men visst låter det som detta fel.
Enligt de Tech-Net Notes som jag har så gäller detta felet modellår 1999 - 2005, 5 och 6 växlade lådor.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Alla gånger jag var ute igår eftermiddag och kväll funkade det utan problem, även i morse när det var -1 grad ute och bilen stått hela natten. Provade även, som det stod i nån av de andra trådarna, att lägga i backen när bilen var avstängd utan att trycka ner kopplingen. Det gick då inte att få i någon av växlarna.
av Marbas
Stupid-Flanders skrev:Alla gånger jag var ute igår eftermiddag och kväll funkade det utan problem, även i morse när det var -1 grad ute och bilen stått hela natten. Provade även, som det stod i nån av de andra trådarna, att lägga i backen när bilen var avstängd utan att trycka ner kopplingen. Det gick då inte att få i någon av växlarna.
Tror du missuppfattade "kontrollen" som man kan göra. När problemet uppkommer, dvs du kan inte lägga i ettan eller backen när du har motorn igång och kopplingen nere, ska du göra följande:
1. Håll kvar kopplingen nedtryckt (hela tiden)
2. Stanna motorn
3. När motorn stannat, prova att lägga i ettan eller backen (fortfarande med kopplingen nedtryckt).

Går det utan problem att lägga i ettan eller backen i punkt tre så har du problemet som beskrivs i bla Tech-Net Note.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Ok! Då är jag med. Får prova det om problemet kommer tillbaka.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Marbas skrev:Standardfel på växellådan. Titta in på tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=11606.

Jag fick min koppling bytt samtidigt som de smorde upp allt med rätt sorts fett. Jag fick det på garantin, så det kan vara värt ett försök att prova...

Jag har nog kvar de "Tech Reports" som det hänvisas till, som jag kan emaila om du är intresserad.

/Martin

Tack för mailet. Ska ta med det tll volvo i morgon. Vad exakt är Tech-notes för något? Är det något de måste följa eller en riktlinje? Vem skriver dem??

Marbas skrev:
Stupid-Flanders skrev:Alla gånger jag var ute igår eftermiddag och kväll funkade det utan problem, även i morse när det var -1 grad ute och bilen stått hela natten. Provade även, som det stod i nån av de andra trådarna, att lägga i backen när bilen var avstängd utan att trycka ner kopplingen. Det gick då inte att få i någon av växlarna.
Tror du missuppfattade "kontrollen" som man kan göra. När problemet uppkommer, dvs du kan inte lägga i ettan eller backen när du har motorn igång och kopplingen nere, ska du göra följande:
1. Håll kvar kopplingen nedtryckt (hela tiden)
2. Stanna motorn
3. När motorn stannat, prova att lägga i ettan eller backen (fortfarande med kopplingen nedtryckt).

Går det utan problem att lägga i ettan eller backen i punkt tre så har du problemet som beskrivs i bla Tech-Net Note.
Testade det idag när jag skulle åka från jobbet och det strulade, mycket riktigt, backen gick i väldigt lätt när jag slagit av motorn.
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Var på Volvo idag. Ingenting som går på Garanti enligt dem. Fick till svar att det jag kan göra är att kolla med försäkringsbolaget om det går att ta det som maskinskada och "bara" betala självrisken.

Vad kan hända om man inte åtgärdar det. Slits kopplingen fortare eller kan växellådan rasa?
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]