Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av careidas
Hej!
Har en s80 2.9 -99 som jag upplever väldigt trött, det känns som att gaspedalen inte svarar som den ska, (lite svampig) det händer just inget förrän vid 3500-4000varv då drar den hyfsat bra men ingen raket.
Motorn hostar gärna till å vill stanna när man ska åka iväg. Kan en uppdatering av ETM, vara någon bra ide?
Någon som haft liknande problem?
av sm5ugh
Min 2,9 är exakt lika...så seg fram till 3500, men där jädrar!
Enligt instruktionsboken ligger både maxeffekt och max vridmoment otroligt högt upp i varvtalsregistret (minns inte exakt men max vrid tror jag var 3800 och max HK vid 5000)...så det kanske är helt normalt för volvosexan?!?!?!?!

Trodde dock att en sexa skulle vara mer drag i på låga varv än min gamla 855 2,5 SE...
av careidas
Ja det kanske inte är mer ös i dom här motorerna, men det känns iaf inte som 204hkr, har beställt tid hos HP för en uppgradering av ETM för att se om det blir någon skillnad. Detta Var inte så dyrt, (under 500 bagis) kan vara värt ett försök.
av sm5ugh
Ok!

Jag ska prova att rengöra spjället!

Snälla, återkom med resultatet på det du ska göra så återkommer jag när jag rengjort spjället! :)
av careidas
Sådär, nu har jag uppdaterat mjukvaran för ETM, och det blev en viss skillnad, nu har jag bättre respons på gaspedalen, ingen vansinnig skillnad men mkt bättre en tidigare iaf. Men jag blev nöjd! 468:- för uppgradering.
av sm5ugh
Ok....då ska jag prata med min mekaniker!

Fick du även jämnare acceleration?
Min ökar i vågor/omgångar trots att jag gjort rent spjället!
av careidas
Exakt, före gick min också i vågor men mest drag vid 3500 varv å uppåt, nu har jag jämn acc från noll å uppåt, Jag har också märkt att bilen blir lite piggare ju mer jag kör, jag tycker du ska lämna in bilen för uppdatering.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]