Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Var uppe i stugan i påsk och kom ner till bilen för att upptäcka att den var helt tom på ström, fick hjälp att starta den och gick bra på tomgång. Märkte vid ilastning att bromsljusen lyste trots att ingen bromsade. Körde iväg och efter några meter dök Antisladd serv erfordras upp och därefter Bromsfel. Ingen fungerande antispinn och på tomgång gick den som en påse nötter och varken hastighetsmätare eller varvräknare fungerade. Plockade ur batteriet igår kväll och kopplade på cteken och den visade idag att batteriet var fulladdat. Så fort jag sätter på minuspolen tänds bromsljusen. Startade bilen och bromsfel samt antisladd serv erfordras är kvar, är bra snurr på startmotorn så kräm finns i batteriet.
När motorn är igång är det något som tickar vid elcentralen bakom vänster lucka i bagaget, varvräknaren kan fungera direkt vid start men dör sedan samt att lyset blinkar till lite lite grand ibland. Startspärr fel dök upp några gånger när jag startade bilen flera gånger samt att den ibland körde startmotorn nån sekund för att sedan sluta, vid nästa försök kunde den hoppa igång.

Trodde först att det var batteriet men verkar lite värre än så. Nån som har en susning av vad det kan tänkas vara?

Strax efter jag köpte bilen hade jag problem med Antisladd serv erfordras, nåt enstaka Startspärrfel sen kommer jag inte ihåg om den även sa Bromsfel. Bilen var inne på Volvo flera gånger och nån enhet byttes men felet kvarstod, sista åtgärden som gjordes var att plocka isär ett gäng kontakter i motorrummet och jaga fukt, efter den gången så har felen varit borta tills nu. Vet inte om det hänger ihop med de problemen jag har nu iofs.

Ska iaf försöka få ner bilen till Volvoverkstaden i veckan. Bilen ifråga är en V70N -05 140HK.
Användarvisningsbild
av Bosa
Dragkrok sitter det på den, vet faktiskt inte om Volvo kollade det förut. Det var en vagn kopplad till bilen när det hände, det lustiga är att på Skärtorsdagen fungerade bilen utan problem. Skjutsade ner min kusin med skoter till hans bil på Måndagen och passade på att flytta min bil så den stog bättre till och då fungerade den utan problem också men fem dagar senare var det kört utan att jag använt bilen. Är dessutom säker på att ingen belysning var igång, tittade iofs inte på bromsljusen så dem vet jag inte men lyse i fram samt innerbelysning var släckta när jag lämnade bilen i Måndags.

Jag har inte testat med ett annat batteri, men brukar inte ctek-laddaren tända felindikatorn om det är något galet med batteriet? Och vore en cell rökt så ska den väl inte starta alls eller? Och det är bra snurr på startmotorn när jag startar den. Kan iofs låna ett batteri av en polare och testa med.
Användarvisningsbild
av Bosa
Är inget meddelande om att det inte laddar iaf.

Har precis snackat med Volvomeken min och i och med att det "tickar" bakom vänstra luckan i bagaget misstänker han att det är bromsljusrelät som är orsaken till allting, ballar det ur så kan bromsljusen tändas och då är det 3 x 21 watt plus bromslysena på släpvagnen som tänts vilket lätt drar ur batteriet på några dagar.
Ska ta ut bilen ikväll och prova och se om det går bra att köra den, gör det det tar jag ner den de 7 milen till verkstan imorgon för felsökning och nollställning samt eventuellt byte av bromsrelät. Går den däremot inte bra så tas den ner i mitten av veckan av min handlare på biltrailer. De kan tydligen bli lite smått knepiga efter att ha gått tom på ström och ibland måste felkoder och dylikt nollställas för att det ska börja fungera igen. Hoppas att det är så enkelt iaf. :???:
Användarvisningsbild
av Larse
Tjena Bosa.

Är du säker på att det var bromsljuset som lyste? På de flesta Volvo's är mittenstiftet i dragkroksdosan kopplat med direktström från batteriet detta för laddning av batteriet i tex en husvagn. Problemet är bara det att om vagnen inte är kopplad för detta utan som på min vagn där det är dimljuset på vagnen kan det på Volvo resultera i att dimljuset drar ur bilbatteriet då man stängt av och lämnat bilen. Detta hände min bror's Volvo när han lånade min vagn och när jag köpte min v70 frågade de om jag skulle ha "Volvokoppling" i dosan eller om jag ville ha dimljus, backljus eller annat på mittstiftet. Kan vara värt att kolla upp iaf.

Lycka till

// Larse
Användarvisningsbild
av Bosa
Jodå, bromsljuset i vingen och bägge bromsljusen i baklyktorna lyste/lyser. Även om vagnen inte är tillkopplad så tänds bromsljusen så fort jag lägger på minuspolen oavsett om någon sitter vid ratten eller inte. :)

Har faktiskt tänkt koppla om så dimljuset på vagnen går igång om jag slår på bakre dimljusen men då blir väl det ett problem istället. :D
Användarvisningsbild
av Bosa
Har nu varit ute och provat och verkar fungera bra vid lugn körning, drar jag på så kan den hosta till. Går som den ska på tomgång också, dock så försvann tickandet från vänster bak. Var dock lite jobb att få igång den pga att startspärren gick i hela tiden. Antisladd och bromsmeddelandena är kvar samt avsaknad av temp, hastighet och varvräknare. Det jag reagerade på när jag satte dit minuspolen var att bromsljusena inte lyste men de började lysa igen innan jag hunnit dra åt minuskontakten. :D

Så det blir nog att i sakta mak rulla iväg till verkstaden imorgon. :shock:
Användarvisningsbild
av Bosa
Jaha då tog jag mig till verkstan iaf, var inga större problem, bilen gick bra trots lite felmmeddelanden. Bromsfel fanns inte när jag åkte hemifrån men dök upp när jag slog på radion. När jag spolade framrutan så hackade bilen till en sväng när torkarna gick tillbaks till utgångsläget, det är kul med el. :D
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]