Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har på senare tid märkt att bilen inte uppför sig som den ska.

När varvet når 2000 rpm så slutar den dra. Det är inte alltid så, och jag upplever att när jag trampar fullt på tvåan så finns inte den här "platån" vid 2000 varv. Det är snarare när jag trycker på lite på högre växel, typ motorvägspåfart på fyran, så slutar den dra vid 2000. Jag har läst en del om både LMM och magnetventil, och jag skulle inte säga att kraften pulserar eller rycker.

Som sagt är felet inte konstant, men när det väl kommer så händer det alltid vid 2000 varv.

Frågan är alltså; är detta symptom på kass LMM eller magnetventil, eller kanske rentav något annat?
Siqqe skrev:Testa att lossa magnetventilen, dra ut kablen från den helt enkelt. Då kommer motorn att gå på grundladdtryck och då kan du utesluta det ena eller det andra.
Tack för tipset. Har nu testat detta.

Utan magnetventilen inkopplad drar bilen jämt och fint, om än något slött. Har inte testat sålänge, utan tänkte köra såhär ett par km. Om jag inte känner "platån" vid 2000 varv med magnetventilen urkopplad, så antar jag att det är just denna komponent det är fel på. Rätta mig om jag har fel.

Glad påsk!

Edit: Stack ut en sväng till nu och ser att motorlampan lyser och jag får "Motorsystem Serv. Erfordas" i färddatorn. Har kontakt på Volvo så att jag kan radera felkoden, för jag antar att den inte släcker sig själv när den får rätt värden igen?
StenFrisk skrev:Nopp koden kommer ligga kvar tills den släcks via verkstad....
Där har du faktiskt fel eftersom både motorlampa, meddelandet i färddatorn och varningstriangeln slocknat efter ett par mil med magnetventilen inkopplad. Det ligger säkert nån kod och skräpar i minnet som jag inte ser, men den raderar jag nästa service.

Om inte någon annan har nån input så köper jag en ny magnetventil på tisdag.
Det finns ett gäng räknare på varje felkod, t ex:
Körcykler sen felet först upptäcktes
Felfria körcykler sen felet senast upptäcktes
Körcykler med fel sen felet först upptäcktes
Antal felfria körcykler innan lampan släcks Den räknar neråt, vad den börjar på är olika för olika felkoder. Felkoden raderas också till slut om felet inte kommer tillbaka, men det tar längre tid.

En körcykel är helt enkelt från att motorn startas tills den stängs av. En del självtester i styrenheten genomförs när du sätter på tändningen, andra kräver varmkörning eller att andra förhållanden uppfylls. laddtryck, varvtal, hastighet osv.
20 min. körning med lite olika förhållanden krävs för att alla tester ska genomföras om man t ex har lagat ett misstänkt fel och provkör för att se om felkoden kommer tillbaka.

Slutsatsen är att din lampa är släckt, men felkoden kommer att ligga kvar ett tag. Skulle du lämna in den så säg till om det så verkstan slipper felsöka koder du har tillverkat själv.
Antagligen är ditt problem för högt laddtryck, styrenheten sätter kod för det och begränsar till grundtryck. Kan bero på att magnetventiler är trög. Prova att sätta ström på den och blås igenom för att se om den växlar anslutning som den ska. Det verkar som de klibbar igen av "vevhusventilations-klegg". Jag har försökt med rostolja och allt möjligt i några ventiler, men det brukar bara funka ett tag.
Sparkz skrev:Det finns ett gäng räknare på varje felkod, t ex:
Körcykler sen felet först upptäcktes
Felfria körcykler sen felet senast upptäcktes
Körcykler med fel sen felet först upptäcktes
Antal felfria körcykler innan lampan släcks Den räknar neråt, vad den börjar på är olika för olika felkoder. Felkoden raderas också till slut om felet inte kommer tillbaka, men det tar längre tid.

En körcykel är helt enkelt från att motorn startas tills den stängs av. En del självtester i styrenheten genomförs när du sätter på tändningen, andra kräver varmkörning eller att andra förhållanden uppfylls. laddtryck, varvtal, hastighet osv.
20 min. körning med lite olika förhållanden krävs för att alla tester ska genomföras om man t ex har lagat ett misstänkt fel och provkör för att se om felkoden kommer tillbaka.

Slutsatsen är att din lampa är släckt, men felkoden kommer att ligga kvar ett tag. Skulle du lämna in den så säg till om det så verkstan slipper felsöka koder du har tillverkat själv.
Antagligen är ditt problem för högt laddtryck, styrenheten sätter kod för det och begränsar till grundtryck. Kan bero på att magnetventiler är trög. Prova att sätta ström på den och blås igenom för att se om den växlar anslutning som den ska. Det verkar som de klibbar igen av "vevhusventilations-klegg". Jag har försökt med rostolja och allt möjligt i några ventiler, men det brukar bara funka ett tag.

Tack för utförlig information!

Jag köper en ny magnetventil och testar. Kommer jag behöva nolla felkoder/vänta på att de försvinner av sig själv vid rätt värden innan bilen känns som vanligt igen?
Efter det att jag skrev den här tråden har jag inte kunnat mecka med bilen, fram till igår.

Har nu kört en dag med magnetventil urkopplad. Det konstigaste är att jag tycker att den går snäppet bättre med den urkopplad. Bättre drag alltså. Vridplatån vid 2000 rpm har jag inte märkt av sen jag kopplade ur den.

* Kan bilen ha satt en kod som låser mig till grundladdtryck nu? Även med ny magnetventil?

Nu pekar väl allt på magnetventilen?

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]

Svart rök

Har du läck på intercoler eller slang m[…]

Har fått tag i en stötfångare bak[…]