Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattssonMagnus
Har läst olika svar angående servoproblem här på forumet. Någon som kan hjälpa mig, eller kanske bekräfta (eller dissa) de teorier jag har! Bilen är en XC 70-04 (13.000 mil)

Jag har problem med ett "brummande" ljud från servon. Ljudet kommer endast när bilen är rejält varm (kört > 30 min) och det blir förstärkt vid rattutslag (behöver inte vara speciellt stora rattutslag). Att det endast uppstår när bilen är varm borde utesluta att missljudet kommer från lager eller liknande, utan det borde handla om antingen (1) servooljan eller (2) någon rem (kan en rem bli en aning längre när den blir varm och därför slira?)

Jag har givetvis kollat nivån på servooljan. Enligt mätstickan så är där tillräckligt med olja, men röret är endast kanske 0,5 cm under vätskeytan när oljan är kall. Kan det vara så att när oljan blir varm så skummar den och då suger servon luft?? Läste någonstans här på forumet om någon sonm hade överfyllt med olja och då sluppit problemet? (för mig är det något förvirrande eftersom det står en varning på locket till servooljan om att man inte skall överfylla). Har kollat behållaren för läckor mm och har inte hittat något.

Som som har en teori om vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av greeeken
MattssonMagnus skrev:Har läst olika svar angående servoproblem här på forumet. Någon som kan hjälpa mig, eller kanske bekräfta (eller dissa) de teorier jag har! Bilen är en XC 70-04 (13.000 mil)

Jag har problem med ett "brummande" ljud från servon. Ljudet kommer endast när bilen är rejält varm (kört > 30 min) och det blir förstärkt vid rattutslag (behöver inte vara speciellt stora rattutslag). Att det endast uppstår när bilen är varm borde utesluta att missljudet kommer från lager eller liknande, utan det borde handla om antingen (1) servooljan eller (2) någon rem (kan en rem bli en aning längre när den blir varm och därför slira?)

Jag har givetvis kollat nivån på servooljan. Enligt mätstickan så är där tillräckligt med olja, men röret är endast kanske 0,5 cm under vätskeytan när oljan är kall. Kan det vara så att när oljan blir varm så skummar den och då suger servon luft?? Läste någonstans här på forumet om någon sonm hade överfyllt med olja och då sluppit problemet? (för mig är det något förvirrande eftersom det står en varning på locket till servooljan om att man inte skall överfylla). Har kollat behållaren för läckor mm och har inte hittat något.

Som som har en teori om vad det kan vara?

Kan garantera dig att om du överfyller servo oljan så får du problem
Till slut så kommer den bli galet tung att styra.
Det finns ju 2 nivåer på mätstickan för servo olja.
Cold och Warm.
Du förstår då säkert hur man ska kolla.
av MattssonMagnus
Nivån på servooljan är korrekt enligt mätstickan. Jag har kollat den både kall, varm och med motorn på/av. Men tycker ändån att den översta slangen inte är speciellt långt under ytan, vilket borde göra att där kan komma luft i systemet när oljan skummar. Eller är jag helt ute och reser?
av MattssonMagnus
Om en slang vore kaputt (hål, otät) så att den drar in luft, då borde väl missljudet vara där även när bilen är kall? eller? Ljudet kommer ju endast efter att bilen blivit riktigt varm
Användarvisningsbild
av gooose
När du tittar ner i behållaren ser du då en rak rör stum av Koppar?
Eller är denna stump vinklad ner i behållaren ?

Det är inte helt ovanligt att en liten svart plast vinkel som sitter på denna rör stum lossnar och när oljan kommer tillbaka i behållaren över oljenivån så produseras luftbubblor och det är bubblorna som låter när dom passerar igenom systemet
om men letar i behållaren så ligger med största sannolikhet en svart plastvinkel i behållaren

Mitt råd är att byta behållaren om det ser ut som jag beskriver "med en rak rörstump som ligger över olje nivån"

//Goose
av CANBus
MattssonMagnus skrev:Nivån på servooljan är korrekt enligt mätstickan. Jag har kollat den både kall, varm och med motorn på/av. Men tycker ändån att den översta slangen inte är speciellt långt under ytan, vilket borde göra att där kan komma luft i systemet när oljan skummar. Eller är jag helt ute och reser?
Ja det är ju ganska normalt,det är ju returledningen du ser överst, där går oljan tillbaka när den tömmer kolven, kolven i styrväxeln är dubbelverkande, det ligger inte "under ytan".
den undre ledningen är sugledningen, den ska vara under nivån.
Du har ett klassiskt servopumpfel i värsta fall med inre läckage i pumpen eller inre läckage i kolven i styrväxeln.
Du kan även ha en skadad slang på sugledningen så den suger i sig luft samtidigt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ser man på allmänna konstruktionsregler för hydraultankar ska:
*behållarens volym vara stor
*returen mynna under ytan, och
*långt från sugledningen, gärna med en skvalpplåt mellan

0 av 3 rätt, grattis Volvo!

Jag har för mig att behållaren är ersatt till en med ändrad retur.

Lite över max är inte farligt, det enda som kan hända är att det svettas ut lite vid locket.
av wiktorzzon
Jag har exakt samma problem som dig MattssonMagnus på min v70-00.
Är det någon som kommit fram till vad det kan vara?
Fick du ordning på din bil?

//mvh
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]