Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej!

min s60 t5:a (01:a) går orent o ej på alla cylindrar låter de som när man gör en kallstart den går orent 1-2 min. men står den i garaget elr. om ja har motorvärmaren i då går den precis som den ska. lika om den stått nån timme bara då går den oxå som den ska. den e fullservad o stiftena byttes för 1300 mil sedan.

har vart in på volvo o kollat om de fanns nå felkoder, men de gjorde de inte.

nån som vet va de kan va för fel??
Användarvisningsbild
av samcan
Altså den här fenomenet har jag hafft länge ¨på min T5, och jag har inte heler löst det, men snart är det sommar o problemet försvinner, jag tror att spjällhuset är boven, då konstruktionen från 01 var byggt på et helt konstigt sätt, dvs skraparmar som rör sig över en kål/remsa, som självklart blir sliten med tiden, o nu är det många år sedan 2001,

Du kan läsa mera om detta på http://www.vexedvolvo.org, samt här får du några bilder på konstruktionen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
HEJ!

NU ÄR PROBLEMET LÖST PÅ MIN S60 T5 ANG. ATT DEN GÅR ORENT VID KALLSTART. /JA FICK TIPS AV EN PÅ VOLVO O HÄLLA I EN FLASKA SVART STP (RENGÖRING FÖR SPRIDARE OSV.) O NU EFTER DE SÅ GÅR DEN HUR BRA SOM HELST NÄR DEN ÄR KALL. (MÅSTE VART NÅN SPRIDARE SOM SATT IGEN SEJ)
Användarvisningsbild
av samcan
volvo s60 t5 skrev:HEJ!

NU ÄR PROBLEMET LÖST PÅ MIN S60 T5 ANG. ATT DEN GÅR ORENT VID KALLSTART. /JA FICK TIPS AV EN PÅ VOLVO O HÄLLA I EN FLASKA SVART STP (RENGÖRING FÖR SPRIDARE OSV.) O NU EFTER DE SÅ GÅR DEN HUR BRA SOM HELST NÄR DEN ÄR KALL. (MÅSTE VART NÅN SPRIDARE SOM SATT IGEN SEJ)
Har redan provat STP, men för min del så var det samma sak effter att bilen stått kall ett tag , runt 0c så var den ostabil .men när det är sommar är de inga fel... märkligt. mistänker dock att det är gasspjället i mitt fall.
Användarvisningsbild
av samcan
Thomas J skrev:Om det är gasspjället så går den lika dåligt sommar som vinter.
så har jag inte tänkt, men försökt att forska mig framm. Då kanske jag ska labba me o byta spridare, det är ialafall nästa mistanke. Är det något jag kan göra själv ? o vad kan det kosta sig, farsan är juh pro så han hjälpper nog till :)
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]