Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Prytz
Funderar på att införskaffa mig en V70 R 03-04, någon som har erfarenhet av de årsmodellerna och vill dela med sig lite tips om vad man ska titta efter, hur mkt soppa dom dricker/mil, positivt negativt med dom etc etc. Är väldigt tacksam för svar!

//Andreas
Användarvisningsbild
av greeeken
Rent spontat kan man tycka att väljer man en R bil så ska bensinförbrukningen inte spela någon roll.
Ska man ha en sådan bil så ska man använda dom resurser bilen har o då rullar förbrukningen uppåt.
Vill jag glida runt så använder jag hellre någon mindre modell.

Har nu inte ägt någon R men kolla det vanliga i hur ofta den servats , bromsskivor klossar skicket på inredning lacken ja va väldigt petig för R bilar lär inte vara allt för billiga att börja reparera.
När jag har kört R (S60/V70) så har det klarat sig på ca 1.2l/mil blandad körning vilket jag tycker är strålande! Manuell eller automat är inte så stor skillnad i förbrukning.

Hade du tänkt dig manuell eller automat?

På manuell bör man känna ordentligt så att kopplingen är 100%. Någon kanske tycker att det är 'coolt' att varva 4000-5000varv och sedan 'dumpa' kopplingen. Det är säkert jättekul, men det sliter nått otroligt! Givetvis ska ska alla växlarna gå i lätt.

På automatversionen, kolla oljan! Kör på alla olika sätt du kan tänka dig och känn att den växlar utan ryck. Även när den växlar ner när du bromsar för t.ex ett rödljus. Den ska inte rycka när ettan läggs i.

Kolla skicket på bromsskivor! Kolla även under bilen där det sitter ett metallfäste som gör (ska göra :roll: ) att avgassystemet inte ska få sig en 'turn' och slå i axeln som driver bakhjulen. Om man kör över t.ex ett 'gupp' och man smäller i fästet som sedan drar i avgassystemet som i sin tur drar till axeln som i sin tur ger ett 'fint' haveri = DYRT!! Man kan höra ett 'metalliskt slipande' ljud när det regnar om den inte är bytt. Jag har inte själv upplevt problemet, men läser man på utländska (speciellt Amerikanska forum) märker man att problemet är väldigt stort!

Det ska se ut såhär om problemet är fixat: (bild lånad från swedespeed)
Bild

Det ska INTE se ut såhär; (bild även här lånad från swedespeed)
Bild

Finns även ett problem som gör att bakdelen kan göra små "sidhopp" som man kan känna om vägen är lite ojämn. Det finns en ny mjukvara som fixar detta!

Annars är det som vanligt, serviceboken ska vara väl ifylld, motorolja ska se bra ut. Kolla efter kantstötningar på fälgarna - se så att däcken inte har blivit sneslitna.

Själv är jag VÄLDIGT förtjust i S60/V70R awd! Tycker att kombinationen sport/kraft/komfort är lysande! Det går verkligen att göra klipp nu. Finns lågmilare till grymt bra pris!

Från MY05 kom det en facelift, både interiört som exteriört. Även andra detaljer på bilen förbättrades. Personligen tycker jag att den då fick ett fint lyft! Så om möjligheten finns, kika på en 05<. Från MY06 blev även automatlådan 6-stegad och slapp den trista begränsningen på 350Nm som den 5-stegade automaten har. Så 06 har även automaten 300hk/400Nm!

Skillnaden på den 5-stegade automaten (GT) och den 6-växlade manuella (och 6-stegade aut) är väldigt stor! 5GT är kraftigt begränsad i växel 1 och 2, vilket gör att accelerationen blir lidanade. I trean är det dock samma som den manuella. Den går absolut inte dåligt! Men för den lilla extra kicken från 0 behövs 6MT eller 6GT.

Finns dock fix för detta också, :twisted: MTE erbjuder en softloader för 8995 kr som gör att begränsningen i 5GT försvinner helt! Plus att motorn blir lite vässad! :twisted: Det gör att den accar från 0-100 på ca 5.4s istället för ca7s! Nackdelen är väl att slitaget på lådan ökar och att alla garantier försvinner. Vet några i USA som kör med denna mjukvaran och dom har inte haftr några problem alls, trots flera tusen mil är körda. Det gäller bara att köra med huvet och byta olja/skölja automatlådan lite oftare!

Långt inlägg blev det! :wink:

LYCKA TILL! :D
Användarvisningsbild
av camaro69
Har försökt svara, men det verkar vara något knas.

Delar dock inte X90 Executives farhågor beträffande manuellt växlade bilar.

Återkommer när datasystemet är mer stabilt. Nästan en hel A4 försvann :cry:
av Prytz
Tacl för tipsen, tar gärna emot fler. finns ju några st att titta på innan man väljer.. så ju mer tips på "speciella saker" man ska titta efter ju bättre exemplar lär man hitta =)
Prytz skrev:Tacl för tipsen, tar gärna emot fler. finns ju några st att titta på innan man väljer.. så ju mer tips på "speciella saker" man ska titta efter ju bättre exemplar lär man hitta =)
Tvekan inte att fråga om det är något speciellt.

En annan grej man kan kolla är runt vinkelväxeln. Så att den inte läcker olja. Kan bli dyrt så in i H!

Jag var själv inne på att köpa en S60 R awd. Fast typ MY06-07 så man har nybilsgarantin kvar. Har undersökt mycket, och varit inne på många utländska forum (t.ex i USA). Finns mycket bra att läsa! Mina tankar har nästan gått över till en C30 T5/D5 istället som "busbil". Men S60 R lockar fortfarande! Ska bara komma på någon bra anledning till att man behöver en bil till! :wink: :lol:
Användarvisningsbild
av camaro69
Skrev en halv A4 och tryckte på förhandsgranska. Forbidden sen var texten borta. :evil:

Prytz. Jag ger upp.

Köp.
Gamliz skrev:Kan du inte nämna lite kort om manuella växellådan bara...?

Den manuella lådan är riktigt fin. Men som jag skrev ovan; kolla bara så att kopplingen tar 100%. Inget 'gnek', slir, missljud. Eftersom kopplingen är rätt dyr att byta.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-