Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrharakiri
Funderar på att byta min V70N 140 2001 till en AWD av samma årsmodell (6000mil). Har hört att det ska vara problem med viscos kopplingen? Gör jag fel som byter. Räknar med att få lägga 20 000kr mellan på bytet och får då automatlåda,awd,50hk + en bil som gått 3000mil mindre. Vad säger ni ska jag slå till?
Användarvisningsbild
av greeeken
mrharakiri skrev:Funderar på att byta min V70N 140 2001 till en AWD av samma årsmodell (6000mil). Har hört att det ska vara problem med viscos kopplingen? Gör jag fel som byter. Räknar med att få lägga 20 000kr mellan på bytet och får då automatlåda,awd,50hk + en bil som gått 3000mil mindre. Vad säger ni ska jag slå till?
Det är väll snarare mer autmatlådan som det är problem med. Förr eller senare så rasar den tydligen enligt forumet
av III
Tycker att man ska var väldigt försiktig med den tanken, viscokopplingar är väldigt känsliga för hastihetsskillnader mellan hjulen, ojämt slitage mellan fram och bakhjuln skadar den kopplingen, behöver byta mellan fram och bak mitt i säsongen för att minimera skilnaden. Alla fyra hjulen bör också bytas samtidigt. Detta gäller all bilar med viscokoppling oavsett märke.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Volvos AWD är mycket känslig. Det innebär att om Du inte sköter och hanterar den enligt verkstädernas rekommendationer så går den sönder förr eller senare.

Haldex som kom efter visco-kopplingen är betydligt bättre men håller inte heller mer än 20.000 mil. Visco vill jag minnas går sönder vid 15.000 mil. Många som har bilar med visco-koppling försöker desperat sälja de vid 15k medans awd fortfarande fungerar :)

Om jag vore Dig skulle jag nog byta till en med Haldex istället. Fast visco-01 är ju riktigt billig. Och den har inte gått många mil.

Det som förstör är när Du drar släp, bogserar loss andra bilar, kör i lera, rivstart på asfalt, kraftiga accelerationer från stillastående, ojämnt slitna däck, ojämnt lufttryck osv osv.

Å andra sidan...att fixa awdn när den pajjar kostar bara ca 15 lax...så det är snabbt och lätt ordnat.
av mrharakiri
Tack för era svar. Låter lite otroligt att haldex pajjar vid 20k mil och viscos vid 15000mil. Är systemen så pass dåliga borde väl pressen skrivit spaltmeter om ämnet? Hur känslig är automatlådan som greeken nämner, hur vanligt är det att den rasar?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
mrharakiri skrev:Tack för era svar. Låter lite otroligt att haldex pajjar vid 20k mil och viscos vid 15000mil. Är systemen så pass dåliga borde väl pressen skrivit spaltmeter om ämnet? Hur känslig är automatlådan som greeken nämner, hur vanligt är det att den rasar?
Finns en anledning till att maskinskadegarantin (där ingår tex fyrhjulseriften) är begränsad till x-antal år eller max x-antal mil. Tror det är ovanligt med maskinskadegarantin över 12.000 mil.

Växellådan kan hålla nästan hur länge som helst om du sköter den väl och kör försiktigt. Hur länge den håller beror på skötsel och hur du eller de som haft bilen före dig har kört.

Taxi som kör sina bilar stenhårt och nästan dygnet runt i många fall, deras lådor brukar få bytas ofta. Tror inte det är ovanligt med två lådbyten på 40.000 mil. Men den siffran får du kolla upp med någon som har bättre koll än mig.

Att Haldex lägger av efter 20.000 mil är kanske inte någon officiell siffra? Men det är det miltal som Volvo generellt anser att en Haldex awd ska hålla.

Vilken siffra du får beror säkert på vem du frågar. Officiella standardsvar är oftast "nej, det är första gången detta händer, eller detta fel är mycket ovanligt, har aldrig hört talas om det förut". Samma förfarande gäller de flesta stora företag. Kolla bara på SonyEricsson och deras nya telefonmodeller. Tex P990i. Det kan ju ha varit en av de sämsta telefoner funktionsmässigt som de någonsin tillverkat, men en dag efter att någon av cheferna styrt upp problemet fanns inga problem längre.

Och sen ska vi väl säga så här också...det är ju ingen hemlighet direkt att Volvo tjänar sina pengar på eftermarknaden, dvs, tillbehör och reparationer. Skulle de vilja så gjorde de en AWD som höll bilens livstid. Men det skulle nagga marginalerna och intjäningsförmångan rejält! Och redan idag går Volvo/Ford riktigt kass. Sverige går skitbra, men det spelar ingen roll i det stora sammanhanget. Sveriges vinster försvinner ner i det stora amerikanska svarta hålet av kostnader.
av Psyko
mrharakiri skrev:Tack för era svar. Låter lite otroligt att haldex pajjar vid 20k mil och viscos vid 15000mil. Är systemen så pass dåliga borde väl pressen skrivit spaltmeter om ämnet? Hur känslig är automatlådan som greeken nämner, hur vanligt är det att den rasar?

Nu får du ju tänka på att många av svaren du får i en sådan här tråd saknar helt verklighetsfakta, tex att en Haldex bara håller 20 k mil eller att en Visco bara håller 15 k mil. Det påståendet är ju helt klart rent skitsnack. Visst går även Volvos awd bilar sönder men det går ju inte som en löpeld genom hela vagnparken som gått 15 - 20 k mil.

Jag kan absolut rekomendera en awd med Visco, har en själv som är hur bra som helst. Dom som klagar på Visco har oftast ingen egen erfarenhet utan är mest förståsigpåare. Ja, den är känslig för olika däckfabrikat fram o bak men INTE för olika mönsterdjup fram o bak.
av sparwen
Vet inte vad skillnaden är mellan Volvos visco och den visco som satt i VW förr. Men samma sak med den, många snackade om vad lite den höll för.

Mina två VW med visco klarade av att tynas bra nog mycket utan problem. Och de hade båda passerat 15 000 mil, en var uppe på närmare 20 000 mil.

Överlag tror jag att dem med problem med bilarna hörs och syns mest, speciellt på forum, då man oftast vänder sig till forum när man behöver hjälp.
av Infide
sparwen skrev:
Överlag tror jag att dem med problem med bilarna hörs och syns mest, speciellt på forum, då man oftast vänder sig till forum när man behöver hjälp.
Det är så det är. Alla problem lyfts fram, inte direkt nån som skapar en tråd och hyllar sin V70 som gått 35 tusen mil utan en enda bytt del. Ring Volvo och fråga om det är nån idé att köpa en med tanke på "vad du hört". Själv rignde jag och kollade upp min nuvarande bil hos Volvo för att se om den var krockad, stulen etc etc.
av jbl
Haldex systemet är mycket bra. Ett annat plus för Haldex är att man har bra support ifrån fabriken. Både vad gäller svar på mail och ibland får man hjälp med reservdelar om man har tur med kontakter.

Haldex systemet är konstruerat för att hålla bilens livstid. Det är mycket svårt att sia om när nåt kan gå sönder. Men det är inte ofta det har gått sönder nåt mekaniskt i en Haldex koppling.

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]