Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

En snabb fråga till alla dieselvärmarexperter:

Hur sköter man värmaren för att den ska hålla så länge som möjligt?

* Kan man köra den flera gånger per dag?

* Ska man programmera bort autostarten? (görs via volvoverkstad på gamla volvos, nyare modeller har det som ett alternativ i menyn -autostart av/på)?

* Om man stänger av autostarten så måste man starta den manuellt själv. Hur länge ska man köra den då? När ska man stänga av? Värmaren går ju typ 60 minuter om man startar själv.

* Kan man starta direktstart när bilen är varm, dvs, om det är kallt ute och man ska gå in en timma. Och vill ha bilen varm under tiden. Eller överhettas värmaren då, när motorn redan är varm?

* Om man kör korta sträckor så startar värmaren, när man stänger av bilen så fortsätter den att brumma någon minut ytterligare, om man startar bilen igen under tiden den brummar, är det en nackdel? Eller är det värre att starta bilen direkt efter att den slutat brumma?

* något mer man ska tänka på?

* Hur sköter man den bäst helt enkelt?

Såg även att det kostar 5 800 kr att installera eftervärmare hos Volvo enligt deras tidsbokare. Sa till honom att det inte kan stämma. Att alla delar redan finns och att det således bara borde vara fråga om en installation av mjukvara för några hundralappar. Men enligt hans dator så var det hela kittet som gällde, för nästan 6 lax. Har de inte koll på läget eller? Borde inte rätt alternativ komma upp när man knappar in bilens reg.nummer i Volvos databas?
Användarvisningsbild
av Svahn
Ja, du kan köra den flera gånger per dag, tänk bara på att den konsumerar en del ström till kupefläkten.
Jag skulle låta autostart vara kvar.
När jag startat min värmare så får den gå hela timmen.
Om bilen är varm när du aktiverar direktstart så startar värmaren när bilen blivit kall, den styrs av tempen på kylvattnet.
Tror inte att det spelar någon roll om du startar bilen när det "brummar".
Det som låter är fläkten i värmaren.
Jag har haft värmare i 15 år och den enda driftstörningen jag har haft är ett dåligt glödstift. Det jag försöker vara noga med är att köra värmaren så långa stunder som möjligt, för att "bränna ur"sot som bildas vid start.
Kör även värmaren sommartid 2-3 ggr i månaden.
av smärgel
Kan man programmera bort autostarten verkligen? I så fall verkar det vara en bra funktion om det används med lite förnuft tycker jag. Nån annan som har åsikt om detta?
av Addekarlsson
Man kan programmera bort autostart ja, men inte så lätt. Måste koppla upp på dator och ställa om det.

Att starta motorn när värmaren är igång är inga problem alls. Det gör jag, och låter den gå tills motortemp är normal. Då först stänger jag av värmaren manuellt själv.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Tack för synpunkter.

Följdfråga: Varför skulle man inte stänga av autostarten?

Som jag har förstått det hela så går värmarna sönder efter några år pga

1. Man kör dem för sällan manuellt
2. Man kör för mycket korta sträckor (dvs, värmaren startar upp, och sen stängs den av, utan att den hinner sota ur).

Som jag har förstått det så håller värmaren betydligt längre om man stänger av autostarten. Iaf om man kör mycket korta sträckor. Kanske motkompenseras om man kör värmaren manuellt ofta?

Nackdelen som jag förstått när man stänger av autostart är att det lyser en gultriangel i displayen när man startat den manuellt istället.
Det är lite störande. Sen är det förmodlige sämre för motorn att inte nå rätt arbetstemperatur. MEn om man startar bilen i ner till 10 minus så blir motorn fort fullvarm om man kör den. Dock inte om den står stilla på tomgång. Då behöver man hjälp av el-driven motorvärmare. Sen kan jag tänka mig att det drar mer soppa om motorn inte blir fullvarm. Men å andra sidan kör man bara korta sträckor så hinner den iaf inte bli varm, oavsett om det är dieselvärmare eller inte. Då kanske det tar ut varandra, för dieselvärmaren förbrukar soppa helt klart!

Att VOLVO valt att lägga in en funktion för att stänga av auto-starten själv på de nya bilarna tolkar jag som att man kommit på att det är en jäkla dum sak att den där värmaren alltid ska starta oavsett man kör in i garaget 10 meter, eller om man åker till affären 2 km, eller långresa på några mil.

Vissa lyckas få sina värmare att hålla i flera år, och i många mil (upp mot 25.000 mil) utan service.

MEn taxibolag jag talat med säger att dessa värmare ska man vara glada om de håller mer än 1 eller 2 år.

Autostarten är nog bekväm, men skulle vara skönt om man själv kunde koppla av den när man ville precis som på de nya Volvo-bilarna. För att starta med direktstarten ger som sagt en gul triangel i displayen samt att den går i 60 minuter. LIte bökigt helt enkelt!

Vet att Volvo i UMEÅ (som är erkänt skickliga) rekommenderar alla att stänga av sina auto-starter för bästa hållbarhet.

Men det är klart, kan man få värmaren att hålla länge utan att programmera bort autostarten så vore ju det absolut bekvämast.
Barkbiten skrev: * Kan man köra den flera gånger per dag?
Jag startar ju min bil 6-8 ggr / dag så autostarten drar ju igång värmaren 6 - 8 ggr per dag vare sig jag vill eller ej .....

Undrar hur länge den kommer hålla ??????????????????

Kan man inte lägga in "autostart meny-alternativet" på en -06a det vore ju guld värt ........
VolvoB20 skrev:
Barkbiten skrev: * Kan man köra den flera gånger per dag?
Jag startar ju min bil 6-8 ggr / dag så autostarten drar ju igång värmaren 6 - 8 ggr per dag vare sig jag vill eller ej .....

Undrar hur länge den kommer hålla ??????????????????

Kan man inte lägga in "autostart meny-alternativet" på en -06a det vore ju guld värt ........

Den som kommer på det lovar jag att bjuda på middag!!!

Hur svårt kan det vara? Men det är väl som Ugglas gamla låt... "kan inte, får inte, vill inte, har inte lust"...
av smärgel
Jag har beställt tid nästa vecka för programmering av tiduret i min kärra men har en kort fråga till er om ni kan. När man tar bort autostarten är den då borta permanent eller har jag via spaken en valmöjlighet att välja autostart på eller av?
Användarvisningsbild
av Barkbiten
smärgel skrev:Jag har beställt tid nästa vecka för programmering av tiduret i min kärra men har en kort fråga till er om ni kan. När man tar bort autostarten är den då borta permanent eller har jag via spaken en valmöjlighet att välja autostart på eller av?
Den blir då avstängd permanent! För att få tillbaka autostart-funktionen måste du boka in en ny tid hos Volvoverkstaden.

Åker du mycket korta sträckor skulle jag stänga av den.

Men hinner bilen bli varm innan du är framme så skulle jag behålla autostarten.

På de senaste modellerna av Volvo så har Volvo lagt in ett meny-alternativ ytterligare där man själv kan välja om extravärmaren ska starta automatiskt eller inte. Skönt för då slipper man åka till verkstaden nrä man känner för att ändra.

Kanske kan man köpa en mjukvaru-uppdaterare själv på nätet och stänga av och på själv när man känner för det? Men det är lite överkurs för min del. Går säkert med rätt kontakter!

Men ska du köpa ny bil och använder värmaren ofta så tänk på att de nya Volvo-bilarna inte klarar av fjärrstart via sms eller telefonsamtal. Endast fjärrkontroll upp till några hundra meter fungerar.

SMS-start eller ring-start är grymt skönt när man varit ute på flygresa och landar i kalla Sverige, då skickar man bara ett sms så startar värmaren och bilen är varm lagom till man hämtat bagaet och nått parkeringsplatsen. Suveränt också om man jobbar oregelbunda tider, eller om man är i skidbacken, etc, etc.
av CANBus
Klart de nya Volvo modellerna klarar av fjärrstart med SMS, vad har du fått den motsatsen ifrån?

Autostarten råder jag er att ha kvar, finns INGEN mening att stänga av den.

Någon skrev:Man kör för mycket korta sträckor (dvs, värmaren startar upp, och sen stängs den av, utan att den hinner sota ur).
Att VOLVO valt att lägga in en funktion för att stänga av auto-starten själv på de nya bilarna tolkar jag som att man kommit på att det är en jäkla dum sak att den där värmaren alltid ska starta oavsett man kör in i garaget 10 meter
ja för det första "sota ur"?!?...Värmaren gör vaddå när den stängs av?? Den kör naturligtvis en urblåsningssekvens när den slocknat.

Det andra med korta sträckor på 10 meter...ja nu hinner inte värmaren starta på 10 meter, det tar minst 1 minut för brännaren att starta.
Brännaren ska hjälpa motorn att komma upp i rätt arbetstemperatur fort just pga miljön, då en kall diesel är lite....oren.
Det gör värmaren med sitt tillskott av värme.
Det som gör att tillskottsvärmaren ibland inte funkar så bra, är pga att den kan börja gå orent efter nått år och börjar den gå orent, som oftast är bränslerelaterat
(kan vara så enkelt som kondensvatten)så kommer oxå problemen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]